همکاری صنعتی برای تصفیه آب خارج شده از چاه نفت با فناوری‌نانو

شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) از آغاز یک پروژه آزمایشی در بخش تصفیه آب خروجی از چاه‌های نفت خبر داد. این شرکت گفت که در این پروژه از فناوری Grafysorber خود استفاده خواهد کرد و از طریق شرکت ستکار (Setcar) این کار انجام می‌شود.

آب تولیدی از مخازن گازی و نفتی (produced water) به آبی گفته می شود که در کنار نفت خام در طی فرآیند تولید نفت استخراج می‌شود. در حال حاضر، این آب بدون هیچ گونه تصفیه‌ای دفع می‌شود، اما مقررات سختگیرانه‌تر صنعت نیاز به راه‌حل‌های تصفیه موثر را برانگیخته است. شرکت دایرکتا پلاس اعلام کرد که قصد دارد با توسعه فناوری جدید خود، که پتانسیل ورود به بازارهای دست نخورده در بخش زیست محیطی را دارد، به این چالش رسیدگی کند.

شرکت دایرکتا پلاس گفت که این پروژه آزمایشی در یک واحد تولیدی تازه تاسیس رومانیایی که فناوری Grafysorber در آنجا مستقر است، صورت می‌گیرد. به دنبال آزمایش‌های موفقیت‌آمیز مربوط به تصفیه امولسیون حاوی نفت خام از فرآیند بالادستی با استفاده از فناوری Grafysorber، که به بازیابی بیش از ۱۱۰۰۰ تن نفت خام با خلوص بیش از ۹۹ درصد بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ دست یافت، این فناوری جدید توسعه یافته است. هدف دستیابی به سرعت جریان پیوسته حدود ۵۰ متر مکعب در ساعت با غلظت هیدروکربن تا ۳۰۰ قسمت در میلیون است.

جولیو سزارئو، بنیانگذار این شرکت گفت: «همکاری با ستکار برای آزمایش یک مفهوم جدید برای تصفیه آب تولیدی از مخازن گازی و نفتی با استفاده از Grafysorber است، زیرا پتانسیل‌هایی را به روی فرصت‌های جدید بازار ارائه می‌دهد و در راستای استراتژی زیست‌محیطی ما است که هدف آن کمک به مشتریانمان برای رسیدن به این هدف است.»

فناوری Grayfysorber از گرافن برای تصفیه آب‌های آلوده به مواد هیدروکربنی استفاده می‌کند. دایرکتا پلاس اعلام کرده که این فناوری می‌تواند موثرتر از فناوری‌های رایج باشد و ۱۰۰ برابر قدرت جذب بیشتری از وزن خود را برای جذب آلاینده‌های نفتی دارد. این یک محصول تجدیدپذیر، غیراشتعال و با قابلیت استفاده مجدد است. در طول چند سال گذشته، دایرکتا پلاس روی ساخت جاذب‌های محیط‌‌زیست کار کرده تا بتواند آلاینده‌های روغنی را از آن بزداید. همچنین این شرکت به دنبال حذف مواد سمی و قابل اشتعال از محیط‌‌زیست بوده و قصد دارد تا روغن جذب شده را دوباره بازیافت کند که ماحصل آن فناوری Grafysorber بوده که حاوی نانوساختارهای کربنی است که با استفاده از آن، مواد نفتی از آب زدوده می‌شود. Grafysorber اولین بار توسط یک شرکت رومانیایی مورداستفاده قرار گرفت که با آن ۳۰ هزار مترمکعب آب آلوده به هیدروکربن‌های نفتی جمع‌آوری شد.