سه فناوری پیشرو و جالب برای کسب یک جایزه به صف شدند

نوع جدیدی از سلول انرژی هیدروژن، یک فناوری پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی و یک حسگر پیشرفته گرافن که در حال تغییر حوزه نیمه هادی است، هر یک برای کسب جایزه ماکرووبرت (Macrobert) امسال رقابت می‌کنند، به‌طور کلی، این جایزه به‌عنوان معتبرترین جایزه در مهندسی در نظر گرفته می‌شود.

این جایزه توسط آکادمی مهندسی سلطنتی بریتانیا اداره می‌شود. جایزه ماکروبرت به دنبال جمع‌ کردن بهترین‌های نوآوری در بریتانیا است. این سه فینالیست بریتانیایی هر کدام مسائل جهانی در حوزه نیمه‌هادی، انرژی پاک و هوش مصنوعی را حل می‌کنند.

در فینال، مهندسان یکی از این شرکت‌ها برای تولید توسعه پیل سوختی به‌منظور تولید برق و توسعه الکترولیز به‌منظور تولید هیدروژن سبز نامزد شده‌اند. نتیجه بلند مدت می‌تواند گروهی از پیل‌های سوختی در اندازه یک ماکروویو باشد که می‌تواند انرژی مورد نیاز یک شهر را تامین کند.

شرکت سرس پاور (Ceres Power) یک فناوری اختصاصی دارد که واقعاً برگشت‌پذیر است. این فناوری در هنگام اجرا در یک جهت، می‌تواند از چندین سوخت برای تولید بسیار کارآمد انرژی در هر جایی که لازم است، استفاده کند. همچنین این فناوری، به‌صورت معکوس نیز کار می‌کند و هیدروژن سبز را در کارایی بالا و هزینه کم تولید می‌کند. چنین پیل‌های سوختی به دلیل سبکی و کارآیی بالا پتانسیل مأموریت‌های فضایی را دارند.

در حال حاضر ۶ پروژه از هر ۷ پروژه ساختمانی به‌طور متوسط ۲۱۴ روز تاخیر در کار خود دارند. برای پرداختن به این موضوع، شرکت انپلان (nPlan) از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی مسائل قبل از وقوع آن استفاده می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند از آنها جلوگیری کنند.

سیستم nPlan حجم زیادی از پروژه‌های گذشته، بیش از ۶۰۰،۰۰۰، را استفاده کرده و از یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، استفاده می‌کند. این شرکت، از این اطلاعات برای ارائه احتمال وقوع مشکل برای هر مولفه در یک پروژه ساختمانی استفاده می‌کند.

شرکت پاراگرف اولین استفاده واقعی تجاری از گرافن را به‌عنوان یک ماده الکترونیکی انجام داده است، در حالی که معمولا از گرافن به‌عنوان یک افزودنی ساختاری در کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. مهندسان پاراگرف یک روش عملی برای رشد گرافن تک لایه روی یک بستر برای دستیابی به سطح خلوص و کم نقص قابل استفاده در صنعت نیمه هادی ایجاد کرده‌اند.

حسگرهای گرافنی شرکت پاراگرف که ۳۰ برابر حساس‌تر و ۱۰۰۰ برابر کارآمدتر در مصرف انرژی هستند.