زیست‌حسگر گرافنی از مرحله طراحی به مرحله تجاری‌سازی رسیده است

شرکت آرچر متریالز از توسعه محصول زیست‌تراشه خود خبر داد که در حال رسیدن به مرحله تولید انبوه است. این تراشه می‌تواند تشخیص بیماری‌ها را تسریع کند.

لیتوگرافی نوری شرکت آرچر متریالز (Archer Materials) دارای الکترودها، پدهای پیوند و سایر اجزای گرافنی است که به طراحان دستگاه حسگر زیست‌تراشه اجازه می‌دهد تا با همکاری کارخانه‌های ریخته‌گری تجاری، ویفرهای کامل را تولید کنند. تراشه‌های حسگر gFET طراحی شده توسط آرچر توسط یک ریخته‌گری تجاری تولید می‌شوند، هدف از این کار اطمینان از مقیاس‌پذیری مناسب برای فرآیند تولید است.

آرچر انتظار دارد این خط تولید در پایان سال ۲۰۲۳ تکمیل شده و وارد کار شوند. تست‌های اولیه در حال اجرا است تا  مشخص شود کدام ریخته‌گری و فرآیند برای فناوری آرچر مناسب‌تر است. سپس طراحی و فرآیند آرچر می‌تواند برای تولید ویفرهای کامل حاوی حسگرهای مبتنی بر گرافن برای ادغام در زیست‌تراشه با همکاری طیف وسیعی از ریخته‌گری‌های تجاری مختلف، مقیاس‌بندی شود. دستگاه gFET یک قطعه با قابلیت حسگری است که در کاربردهای پزشکی مانند دیجیتالی کردن سیگنال‌های زیستی نظیر سیگنال‌های آنالیت‌های ویروس یا باکتری هدف استفاده می‌شود. نوآوری تراشه‌های زیستی با سیستم‌های میکروسیال پیشرفته ادغام می‌شود تا امکان ساخت پلت‌فرم‌های دستگاه آزمایشگاه روی تراشه را فراهم کند که برای تشخیص‌های پزشکی طراحی شده‌اند.

آرچر به طور موازی، بحث‌هایی را با شرکای ریخته‌گری جهانی برای دوره‌های تولید کوچک انجام داده تا طرح‌های تراشه‌های گرافن خود توسط هر یک از این شرکت‌ها تولید کند تا قابلیت اطمینان محصول را ارزیابی کند. در آخرین ارزیابی‌هایی که انجام داده، حساسیت دستگاه‌های gFET خود را ارتقاء داده تا بتواند مولکول‌های زیستی را بهتر مورد هدف قرار دهد. این نتایج به دنبال توسعه نمونه اولیه تراشه‌‌ای به دست آمد.

دکتر محمد جوکار، مدیر عامل آرچر، در مورد انتقال فناوری زیست‌تراشه به یک کارخانه تجاری، گفت: «آرچر با انتقال فناوری حسگر خود از مرحله مفهوم اولیه به طراحی محصول، پیشرفت چشمگیری در توسعه زیست‌تراشه خود داشته است. ما این کار را در داخل شرکت انجام داده‌ایم و اکنون به دنبال تولید خارجی آن هستیم، بنابراین می‌توان آن را با ریخته‌گری سازگار و برای ساخت مقیاس‌بندی کرد. این تیم همچنین در حال حاضر در حال بهبود عملکرد خود برای تشخیص بهتر بیماری‌ها است. توسعه زیست‌تراشه یک پروژه مهم نه تنها برای آرچر، بلکه برای دنیای گسترده‌تری است که در آن زندگی می‌کنیم. تمرکز زیادی در سراسر جهان برای شناسایی و پیشگیری از بیماری‌ها وجود دارد. هدف زیست‌تراشه آرچر این است که از طریق گرافن و تجزیه و تحلیل داده‌های قدرتمند به بهبود تشخیص بیماری کمک کند. این نتایج، فناوری ما را به یک “آزمایشگاه روی یک تراشه” تبدیل می‌کند.»