بهره‌بردار فناوری نانوحباب‌‌ساز: ۱۸۰ هزار بوته توت‌فرنگی را با این فناوری کشت داده‌ایم

آقای مردانی در شهرک گلخانه‌ای بلداجی، یکی از بهره‌بردارانی است که از فناوری نانوحباب برای کشت گلخانه‌ای توت‌فرنگی به روش هیدروپونیک استفاده می‌کند. به اعتقاد ایشان استفاده از فناوری نانوحباب به سلامت بهتر گیاه و افزایش بهره‌وری کمک کرده است.

این گلخانه‌دار می‌گوید: «سال ۱۳۹۹، درگلخانه یکی از همکاران، با دستگاه نانوحباب‌ساز آشنا شدیم و در ادامه از طریق صفحه شبکه اجتماعی شرکت نانوفناوری سراج، کارهای این شرکت را دنبال کردیم. در ادامه به مطالعه پیرامون سطح اکسیژن در بستر و میزان اکسیژن و اثرات آن در کار گلخانه پرداختیم.»

آقای مردانی می‌افزاید: «در مورد اثر میزان اکسیژن در بستر به ویژه در کشاورزی هیدروپونیک به نتایج جالبی رسیدیم، اکسیژن موجب رهاسازی مواد در بستر می‌شود، همچنین باعث افزایش سلامت باکتری‌ها در بستر شده و به رشد باکتری‌های بستر کمک می‌نماید. این روند در نهایت منجر به هوادهی بهتر کل بستر می‌شود. تداوم این کار به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند و سلامت ریشه را ارتقاء می‌دهد.»

وی درباره میزان مساحت زیر کشت با استفاده از فناوری‌نانو حباب گفت: «ما در این فاز، برای مساحت ۶ هزار متر مربع از دستگاه نانوحباب‌ساز شرکت نانوفناوری سراج استفاده کردیم که چیزی در حدود ۱۸۰ هزار بوته را با این فناوری کشت کردیم. در حال حاضر دو سال از شروع کار با دستگاه این شرکت می‌گذرد.»

ژنراتورنانوحباب‌ساز، محصولی فناورانه است که به منظور غنی‌ساز آب مورد استفاده در کشاورزی با اکسیژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش سطح اکسیژن محلول به صورت نانویی، علاوه بر بهبود عملکرد ریشه گیاه در جذب بهتر و موثرتر مواد مغذی، اثر جدی در کاهش قابل توجه بیماری‌های قارچی ناحیه ریشه خواهد داشت. هم‌اکنون محصول شرکت نانوفناوری سراج برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای نظیر توت‌فرنگی، خیار، کاهو، گوجه‌فرنگی و انواع گل‌های زینتی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مشاهده ویدئو مربوطه اینجا را ببینید