یک کنسرسیوم بین‌المللی، تراشه‌ای برای تشخیص همزمان چند ماده زیستی می‌سازد

محققان دارپا، شرکت زیمنس، موسسه تحقیقات فناوری جرجیا و شرکت پاراگراف با همکاری یکدیگر موفق به ساخت زیست‌حسگر گرافنی شدند که می‌تواند به صورت همزمان هم پروتئین و هم سیگنال‌های مربوط به RNA را تشخیص دهد.

پاراگراف تولیدکننده انبوه نیمه هادی‌های زیست سازگار است و واحد پردازش سیگنال زیستی (BPU) آن قادر است جریان‌های بیدرنگ سیگنال‌های مولتیومیک را در اطلاعات دیجیتالی ثبت کند. دکتر کیانا آران، مدیر ارشد نوآوری در پاراگراف اظهار داشت: «داشتن یک پلتفرم فناوری واحد که می‌تواند همزمان پروتئین و آنالیت‌های بیوسیگنال DNA/RNA را در یک دستگاه کوچک تشخیص دهد، یک پیشرفت تکنولوژیکی بزرگ است. چنین فناوری می‌تواند در قدم اول روی تشخیص عفونت‌های ویروسی تأثیر گذارد و با گذشت زمان برای انواع دیگر بیماری‌ها نیز مؤثر خواهد بود. این فناوری امکان تشخیص بهتر و سریع‌تر را برای هر نوع بیماری یا تهدید زیستی فراهم می‌کند.»

دکتر سیمون توماس، مدیرعامل پاراگراف، می‌افزاید: «این پروژه در طول همه‌گیری کووید-۱۹ برای تقویت فناوری‌هایی که می‌توانند به سرعت برای شناسایی بیماری‌های جدید به کار گرفته شوند، آغاز شد و یک پلت‌فرم تشخیص مراقبت چندگانه انعطاف‌پذیر برای هر بیماری همه‌گیری در آینده را نوید می‌دهد. تیم شرکت پاراگراف همراه با شرکا دیگر در این گروه تحقیقاتی، موفق شده است که این کار را انجام دهد. مهمتر از آن، این که این پیشرفت جدید همراه با توانایی منحصر به فرد پاراگراف برای تولید انبوه ادوات الکترونیکی مبتنی بر گرافن با فرآیندهای نیمه‌هادی استاندارد، شروع یک مسیر جدید در تست‌های پزشکی خواهد بود.

تاکنون، PCR پایه اصلی تشخیص DNA/RNA در هر مقیاسی بوده است. با این حال، این فناوری به عنوان یک منبع مناسب یا سریع برای مراقبت در همه جا در دسترس نبوده است. در کنار آن، آزمایش‌های جریان جانبی آنتی‌بادی/آنتی‌ژن ابزاری برای تشخیص سریع پروتئین در نقطه مراقبت هستند، اما به تنهایی نمی‌توانند دقت PCR را در سطح آزمایشگاهی ارائه کنند. نتیجه این پروژه، نشان‌دهنده نسل اول یک پلتفرم مولتیومیکس جدید است که – با دقت و ویژگی قابل مقایسه – می‌تواند سطح جدیدی از تشخیص بیماری را در نقطه مراقبت ایجاد کند.

روش مولتیومیکس جدید پاراگراف بر اساس پلتفرم BPU (واحد پردازش سیگنال زیستی) آنها است و در حال حاضر فقط برای استفاده تحقیقاتی در دسترس است.