امارات از مواد هیدروکربنی، گرافن و گرافیت تولید خواهد کرد

شرکت فرست گرافن (First Graphene) اعلام کرد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت امداد (EMDAD) در ابوظبی امضا کرده است تا با ساخت راکتوری، شرایط را برای تولید گرافن، گرافیت و گاز هیدروژن از مواد اولیه نفتی فراهم کنند.

این توافق‌نام طرفین را به گرد هم می‌آورد تا به طور مشترک روی تأمین مالی، طراحی، ساخت و راه‌اندازی یک راکتور کاویتاسیون هیدرودینامیکی در مقیاس کوچک کار کنند، راکتوری که می‌تواند مواد اولیه نفتی را به گرافیت، گرافن و هیدروژن تبدیل ‌کند.

فرست گرافن در اکتبر ۲۰۲۱، پس از یک همکاری موفق با گروه تحقیق و توسعه مستقر در بریتانیا، Kainos Innovation Limited، حق استفاده از این اختراع را برای فناوری کاویتاسیون هیدرودینامیکی، معروف به فناوری Kainos به دست آورد. فناوری Kainos به طور مستقیم مواد اولیه هیدروکربنی ارزان قیمت را به گرافن و گاز هیدروژن تبدیل می‌کند.

از زمان به دست آوردن پتنت‌های مربوط به این فناوری، فرست گرافن به دنبال تجاری‌سازی این فناوری از طریق کاربرد آن در بخش نفت و گاز بوده است، جایی که توانایی آن در تولید منابع انرژی جایگزین و همچنین مواد گرافیتی مصنوعی به صنعت کمک می‌کند.

یکی از نتایج اعلام شده از این تفاهم‌نامه جدید این است که طرفین به طور مشترک پیشنهادی را به شرکت نفت دولتی ابوظبی برای تأمین بودجه طراحی، ساخت و راه اندازی یک راکتور متحرک در مقیاس کوچک ارائه خواهند کرد. امداد بیش از ۴۰ سال است که راه‌حل‌های فن‌آوری یکپارچه بالادستی و پایین‌دستی را برای بخش نفت امارات متحده عربی با تمرکز فزاینده بر به حداقل رساندن تأثیرات زیست‌محیطی و کمک به شرکت‌ها برای رسیدن به جایگاه رفیع ارائه می‌کند.

مایکل بل، مدیرعامل شرکت فرست گرافن گفت: «ما فناوری Kainos را خریداری کردیم، زیرا می‌دانستیم که صنایعی در مقیاس عظیم و رو به رشد برای بهره مندی از کاربرد آن وجود دارد. بخش انرژی و خودروهای الکتریکی در میان متقاضیان این فناوری خواهند بود. دسترسی امداد به بازار انرژی خاورمیانه و جهانی بسیار زیاد است، همانطور که تقاضای فزاینده برای مواد گرافیتی مصنوعی برای کمک به انتقال انرژی وجود دارد. داشتن یک شریک راهبردی مانند امداد که می‌تواند یک راکتور آزمایشی را توسعه دهد و آزمایش کند، به فرست گرافن اجازه می‌دهد از مالکیت فکری در این حوزه استفاده نماید.»

تولیدکنندگان نفت باید ردپای کربن خود را کاهش دهند. به کارگیری فناوری Kainos و کمک به کربن‌زدایی از طریق تولید هیدروژن و مواد گرافیتی، سرمایه‌ بیشتری را در توسعه این فناوری جذب خواهد کرد.