معرفی ابزارهای کلیدی و کاربردی تحلیل رقبای بین‌المللی

کارگاه معرفی ابزارهای کلیدی و کاربردی تحلیل رقبای بین‌المللی روز چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو برگزار می‌شود.

چرا تحلیل رقبای بین‌المللی برای یک «کسب‌وکار نوآور» مهمه؟

اتخاذ استراتژی‌های هوشمندانه برای رقابت شرکت‌ها در سطح بین‌المللی، امری است که اهمیت آن بر هیچ‌یک از فعالان فضای تجارت جهانی پوشیده نیست. بی‌شک یکی از مهم‌ترین داده‌های ورودی هر کسب‌وکار برای طراحی چنین استراتژی‌هایی، تحلیل بازیگران کلیدی و رقبای آن شرکت در بازارهای هدف صادراتی است. برای این منظور، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی که بتوان از آن‌ها اطلاعات مختلف مرتبط با چگونگی تجارت و فعالیت‌های مرتبط با توسعه بازار رقبا را استخراج کرد، اولویتی دوچندان می‌یابد. به خصوص که در حوزه فناوری‌های نوین، به دلیل سابقه محدود و کم بودن اطلاعات در دسترس مرتبط با بازار، اغلب با پیچیدگی‌های زیادی در تحلیل عملکرد رقبا مواجه هستیم. این کارگاه تلاش خواهد داشت تا با پرداختن به این موضوع و تمرکز بر نیازها و تجارب شرکت‎‌‌های حوزه هاردتک، سرنخ‌ها و ابزارهای کاربردی تحلیل رقبا را به شرکت‌کنندگان معرفی نماید.

سرفصل مطالب کارگاه

۱)   ضرورت رصد و تحلیل رقبا 

*    تدوین استراتژی­‌های رقابتی

*   استخراج بینش‌­های راهبردی

*    تشکیل اتحاد استراتژیک

۲)  چگونگی یافتن رقبای جهانی 

*    یافتن رقبای جهانی با استفاده از ابزار پتنت (گریزی به لنز)

*    یافتن رقبای جهانی با استفاده از جست‌وجو در وب و گزارش­‌های جهانی

*    یافتن رقبای جهانی با استفاده از ITC و Trade Map

*    یافتن رقبای جهانی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی (لینکدین)

*   یافتن رقبای جهانی با استفاده از ابزار کرانچ بیس

۳)   تحلیل عملکرد رقبا 

*    از منظر فناوری (استفاده از ابزار لنز و کرانچ بیس)

*    از منظر سرمایه­‌گذاری (کرانچ بیس)

*    از منظر دیجیتال مارکتینگ و فروش در فضای دیجیتال (SemRush, Social Blade)

مروری بر مسیر …

 این کارگاه بخش دوم از کارگاه‌های سه‌گانه «ورود به بازارهای جهانی» است. در کارگاه اول که در کنار رویداد «چالش‌ها و تجربه‌های بین‌المللی کسب و کارهای نوپا و نوآور» برگزار شده بود، به شناسایی فرصت‌های جهانی پرداختیم. در کارگاه فعلی روی موضوع تحلیل رقبا تمرکز خواهیم کرد و در کارگاه بعدی، به شبکه‌سازی بین‌المللی پرداخته خواهد شد. لازم به ذکر است هر سه این کارگاه‌ها مستقل بوده و اگرچه تلاش شده تا پیوستگی کلی در روند محتوایی کارگاه‌ها لحاظ گردد، اما شرکت در هیچ‌یک پیش‌نیاز حضور در کارگاه بعدی نیست.

نکات مهم:

* در این کارگاه تمام ابزارهای مرتبط با تحلیل عملکرد رقبا بررسی نخواهد شد. متناسب با زمان دوساعته این کارگاه، هدف صرفاً معرفی و آشنایی با برخی ابزارهای تحلیلی پرکاربرد است که هر یک علی‌رغم محدودیت‌های خاص خود، از یک زاویه، انعکاسی از عملکرد رقبا در بازار را نشان می‌دهند. همچنین متناسب با زمان محدود این نشست، از حضور در این کارگاه، نباید انتظار تسلط کامل و عمیق بر ابزارهای مختلف را داشت.

* مثال های این کارگاه متناسب با افرادی طراحی شده است که در حوزه فناوری‌های هاردتک فعالیت داشته و علاقه‌مند به برنامه‌ریزی برای ورود به بازارهای بین‌المللی هستند.

برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید