قراردادی برای استفاده از نانوذرات لیپیدی در توسعه محصولات درمانی mRNA

شرکت بیووکترا (BioVectra) قراردادی با اکیوتاس تراپیوتیکس (Acuitas Therapeutics)، پیشرو در توسعه نانوذرات لیپیدی (LNP)، امضا کرده است تا از فناوری سامانه رهایش این شرکت که مبتنی بر نانوذرات لیپیدی است برای توسعه محصولات مبتنی بر mRNA استفاده کند.

این دو شرکت به تازگی اعلام کردند که توافق‌نامه همکاری را برای خدمات انتقال فناوری امضا کرده‌اند که براساس آن بیووکترا امکان استفاده غیر انحصاری از پلت‌فرم فناوری نانوذرات لیپیدی شرکت اکیوتاس تراپیوتیکس را پیدا می‌کند که یکی از بهترین روش‌ها برای تولید محصولات مبتنی بر mRNA است.

مارک سائور از مدیران بیوکترا می‌گوید: «ما از این همکاری با اکیوتاس تراپیوتیکس که یک رهبر جهانی در سیستم‌های تحویل نانوذرات لیپیدی است، هیجان‌زده‌ایم.»

مارک می‌افزاید: «نتایج کار ما به شرکت‌های شریک ما دسترسی سریع‌تر بازار به نانوذرات لیپیدی با کیفیت را برای محصولات آنها ارائه می‌دهد. بیووکترا مشتاقانه منتظر است تا با پشتیبانی از GMP و فرمولاسیون نانوذرات لیپیدی آماده تجاری‌سازی فناوری mRNA به منظور کمک به بیماران شود.»

از طریق این همکاری بیووکترا فناوری نانوذرات لیپیدی شرکت اکیوتاس تراپیوتیکس را برای شرکای درمانی خود ارائه می‌کند. فناوری اختصاصی نانوذرات لیپیدی اکیوتاس تراپیوتیکس در واکسن‌های متعدد برای توسعه بالینی استفاده می‌شود. Comirnaty®، واکسن ضدکرونای شرکت فایزر برای اولین بار تأیید نظارتی را برای این فناوری دریافت کرد و محصول خود را در ۱۸۰ کشور جهان عرضه نمود.

کریس باربوسا از مدیران شرکت اکیوتاس تراپیوتیکس  می‌گوید: «داروهای mRNA مبتنی بر نانوذرات لیپیدی فرصتی برای پرداختن به طیف گسترده‌ای از شرایط بهداشتی، از بیماری‌های عفونی مانند کرونا، آنفولانزا و مالاریا گرفته تا حوزه‌های درمانی مربوط به بیماری‌های قلبی یا سرطان و همچنین بسیاری از بیماری‌های نادر، قابل استفاده است.»

وی افزود: «تقاضا برای نانوذرات لیپیدی اکیوتاس تراپیوتیکس برای شرکای ما به صورت نمایی رو افزایش است. ما مشتاقانه منتظر همکاری با تیم بیووکترا هستیم تا ظرفیت تولید خود را گسترش دهیم تا بتوانیم نیازهای رو به رشد شرکای جهانی خود را برآورده کنیم.»