ورود فناوری‌ توالی‌یابی نانوحفره‌ای به مدارس و دانشگاه‌ها

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده فناوری توالی‌یابی نانوحفره‌ای، تفاهم‌نامه‌ای برای توزیع تجهیزات توالی‌یابی در مدارس و مراکز آموزش عالی آمریکا امضا کرده است.

شرکت آکسفورد نانوپور تکنولوژیز (Oxford Nanopore Technologies) باعث می‌شود توالی‌یابی DNA در کلاس‌های درس در دسترس باشد.

ایده بلندپروازانه استفاده از فناوری توالی‌یابی DNA در کلاس‌های درس در حال تحقق است، با همکاری شرکت آکسفورد نانوپور این امکان به وجود خواهد آمد تا این فناوری کاربرپسند در سطح دانشگاه‌های آمریکا و همچنین مدارس این کشور در دسترس قرار گیرد.

دیوید میکلوس، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی مرکز یادگیری DNA هابر اسپرینگ کل (DNALC)، گفت که فناوری توالی می‌تواند انقلابی را در آموزش و پرورش ایجاد کند، که این امر پس از امضا توافق‌نامه مشارکت با شرکت نانوپور آکسفورد، در مراکز آموزشی در دسترس خواهد بود.

DNALC و آکسفورد نانوپور در مورد تفاهم‌نامه‌ای برای رسمی‌سازی روابط کاری بین این دو شرکت موافقت کرده‌اند.

وی گفت: «بسیاری از مکان‌های آموزشی به دلیل کمبود دستگاه یا قطعات تجهیزات، از آموزش خوب عقب می‌مانند. اما نکته جالب این است که این فناوری می‌تواند برای بسیاری از مدارس و انواع مختلفی از موسسات مقرون به صرفه باشد.»

DNALC مستقر در نیویورک با داشتن ۱۳ آزمایشگاه به حدود ۳۵۰۰۰ دانش‌آموز در هر سال خدمات آموزشی ارائه می‌کند.

میکلوس گفت: «اجرای توالی‌یابی DNA در صورت تقاضا در مدارس و دانشگاه‌ها یکی از بزرگترین نیازهای برآورده نشده در آموزش علوم زیستی امروز است. احساس من این است که هر جا که لازم است، یک ابزار توالی‌یابی نانوحفره‌ای باید در کنار هر دستگاه PCR وجود داشته باشد و این کار باید در ۵ سال آینده انجام شود.»

آکسفورد نانوپور توسعه‌دهنده فناوری توالی‌یابی DNA/RNA است که از محصولات این شرکت می‌توان به دستگاه مینیون قابل حمل آنها اشاره کرد که قادر است انواع توالی‌یابی‌های کوتاه تا بسیار بلند (> 4 مگابایت) را انجام دهد.