حجم بازار فناوری نانو ایران‌، از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال عبور کرد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو از افزایش فروش محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن خبر داد. با عبور حجم بازار فناوری نانو ایران‌ از رقم ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱، این بازار نسبت به سال قبل از آن رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲، ستاد نانو، در نشست «تحلیل بازار محصولات نانو ساخت ایران»، میزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه بود. در ابتدای این نشست دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو، ضمن ابراز تاسف از وحشی‌گری‌های رژیم غاصب در برابر مردم مظلوم غزه، از  ضرورت تقویت کشور برای بهتر شدن و قوی‌تر شدن سخن گفت و در حوزه فناوری‌نانو، بر لزوم حمایت از شرکت‌ها و صنایع برای تقویت کشور تاکید کرد. وی یکی از الزامات پیشرفت فناوری نانو در کشور را پایش مستمر تجاری‌سازی و توسعه محصولات فناوری‌ نانو در بنگاه‌های اقتصادی کشور عنوان کرد.

دکتر احمدوند درباره روش محاسبه اندازه بازار نانو در کشور گفت: «ما با تهیه پرسش‌نامه‌هایی از شرکت‌های دارای محصولات نانو درخواست می‌کنیم که داده‌های مورد نیاز برای محاسبه اندازه بازار نانو را در اختیار ما قرار دهند که از میان ۳۵۰ شرکت نانویی، ۲۸۵ شرکت به این پرسشنامه‌ها پاسخ دادند.»

وی افزود: «براساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط گروهی از کارشناسان ستاد نانو، تاپایان سال ۱۴۰۱ ۱۴۲۸ محصول نانو توسط۳۵۰ شرکت فعال در این حوزه تجاری شده و از واحد ارزیابی و نظارت ستاد فناوری نانو،گواهی نانو مقیاس صنعتی دریافت کرده‌ است؛ مجموع بازار فروش این محصولات در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است و همچنین بیش از ۶٫۳ درصد از این بازار معادل ۶۹ میلیون دلار را صادرات این محصولات تشکیل می‌دهد و ۹۳٫۷ درصد نیز مربوط به بازار داخلی است.»

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو با بیان اینکه معادل ارزی بازار فروش محصولات نانویی ساخت ایران بر اساس متوسط روزانه نرخ دلار سال ۱۴۰۱، یعنی ۲۷هزار تومان، برابر ۱۱۲۵ میلیون دلار ارزیابی شده است، ادامه داد: «در دوره چهار ساله گذشته بازار محصولات نانو ساخت داخل از ۴/۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش از ۳٠ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که متوسط رشد سالانه آن ۹۰ درصد بوده و حدود ۵۰ درصد بیشتر از متوسط نرخ تورم سالانه کشور در این دوره بر اساس اعلام رسمی مرکز امار ایران بوده است.»

به گفته دکتر احمدوند، سه حوزه صنعتی ساخت و ساز، خودرو و نفت، گاز و پتروشیمی به ترتیب بیشترین سهم را از بازار محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند. نزدیک به نیمی از بازار فناوری نانوی کشور مربوط به حوزه ساخت و ساز است؛ همچنین حدود ۹۰ درصد از بازار دو حوزه بعدی یعنی خودور و نفت و گاز را انواع نانو کاتالیست‌های خودرو و نفت و پتروشیمی تشکیل می‌دهند. چهار فناوری نانو پوشش، نانوکاتالیست، نانو آمیزه‌سازی و پرداخت و عملیات سطحی بیشترین سهم را در تولید محصولات نانوی ساخت ایران دارند. حدود ۷۰ شرکت با حجم فروش نانوی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در سال در کشور فعال هستند که ۸۵ درصد از حجم بازار فناوری نانو ایران را در اختیار دارند. در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۹ میلیون دلار از محصولات نانوی ساخت ایران به ۴۸ کشور در ۵ قاره دنیا صادر شده است و بیش از ۸۰ درصد از صادرات محصولات نانو به ترتیب به کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه،گرجستان و آذربایجان بوده است.

در بخش بعدی این نشست، دکتر احمدوند به تحلیل چند محصول نانویی ایران ساخت پرداخت. وی درباره سه محصول دارویی ضد سرطان که در داخل کشور و با کمک فناوری‌ نانو ساخته می‌شوند گفت که این محصولات طی سال‌های اخیر از خروج ۹۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و ۹ میلیون دلار نیز صادرات داشته است. همچنین تولید این سه دارو موجب کاهش هزینه شرکت‌های بیمه تا ۷ هزار میلیارد ریال شده است که این موضوع شرکت‌های بیمه را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب کرده است.

دکتر احمدوند درباره بازار  نانوکاتالیست‌ها گفت از سال ۱۳۹۹تا ۱۴۰۱ در مجموع ۱۷ شرکت اقدام به تولید نانوکاتالیست در حوزه نفت و گاز و خودرو کرده‌اند که در مجموع فروش آنها در سه سال ۱۴۰۰۰۰ میلیارد ریال بوده است. ۵۶ درصد بازار نانوکاتالیست‌ها مربوط به نفت و گاز و ۴۴ درصد به صنعت خودرو مربوط می‌شود.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، در حوزه نانو پوشش طی سال‌های گذشته ۵ شرکت در تولید تجهیزات پوشش‌دهی صنعتی نانو فعال بوده‌اند که با تولید این تجهیزات حدود ۱۰۰ برابر مجموع فرو شاین شرکت‌ها در بازار ثانویه محصولات نانوپوشش از قبیل شیرآلات بهداشتی، کاشی، یراق‌آلات، چینی و بلور و مصنوعات فلزی توسعه پیدا کرده است.