رفع آلودگی‌های بذر و ضدعفونی مواد غذایی با فناوری نانو

رئیس مرکز تحقیقات مهندسی سطح پیشرفته و نانومواد در چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو گفت: سیستم مولد پلاسمای سرد در کشاورزی و مواد غذایی، غیرفعال‌سازی آنزیم‌ها، رفع آلودگی‌های میکروبی از دانه و بذر و ضدعفونی مواد غذایی قبل از بسته‌بندی را انجام می‌دهد.

فرید جمالی، استادتمام رشته فیزیک حالت جامد، رئیس مرکز تحقیقات مهندسی سطح پیشرفته و نانومواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز از دستیابی به دانش فنی سیستم مولد پلاسمای سرد خبر داد و گفت: این سیستم روی ماندگاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی مانور می‌دهد که از کاربردهای جدید و نوظهور سیستم‌های پلاسمایی سرد به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه سیستم مولد پلاسمای سرد قابلیت تیمار سطوح مختلف از جمله پلیمر، پارچه، فلز، شیشه و… دارد، اظهار می‌کند: تغییر میزان آبدوستی و آب‌گریزی سطوح، تغییر زبری سطح و عامل‌دار کردن سطوح از جمله کاربردهای این سیستم محسوب می‌شود.

جمالی اضافه کرد: پلاسما مجموعه‌ای از گونه‌های فعالی است که در کنار آن الکترون و یون وجود دارد.

به گفته وی، سیستم مولد پلاسمای سرد در کشاورزی و مواد غذایی، غیرفعال‌سازی آنزیم‌ها، رفع آلودگی‌های میکروبی از دانه و بذر و ضدعفونی کردن مواد غذایی قبل از بسته‌بندی را انجام می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات مهندسی سطح پیشرفته و نانومواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با اشاره به ولتاژ ورودی سیستم، بیان کرد: سیستم مولد پلاسمای سرد با ولتاژ ۲۲۰ ولت و بیشینه ۵۰۰ واتی سطوح مختلف را تیمار می‌کند و نمونه‌های قابل پردازش جامد و مایع است.

استادتمام رشته فیزیک حالت جامد با بیان اینکه هم‌اکنون نتیجه اقدامات روی یک مدل از خرماها در حال انجام است، ادامه داد: از آنجایی‌که خرما ارزش‌افزوده بسیار زیادی دارد، درصدد برآمدیم تا از این محصول استفاده کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات مهندسی سطح پیشرفته و نانومواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با بیان اینکه تولید پلاسما در سیستم مواد پلاسمای سرد با کمک هوا و سایر گازها انجام می‌شود، اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های متمایزکننده این سیستم می‌توانیم به پرتابل بودن یا قابلیت نقل و انتقال و کوچک بودن آن اشاره کنیم.

به گفته جمالی، کاربری ساده و آسان، ایمنی بالا و مصرف انرژی کم، امکان تغییر ولتاژ و فرکانس پلاسمای تولیدی و کارکرد پایا و پیوسته از ویژگی‌های برجسته سیستم مولد پلاسمای سرد محسوب می‌شود.