ضرورت ارتقاء و تکامل زنجیره‌های دانش تا صنعت نانو در کشور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از محصولات برگزیده چند شرکت دانش‌بنیان توانمند حوزه نانو بازدید و با فناوران و متخصصان این شرکت‌ها گفتگو کرد.

روح‌الله دهقانی در حاشیه این بازدید گفت: خدا را شکر می‌کنم که پس از دو دهه تلاش جدی در حوزه توسعه فناوری و دانش نانو، ستاد نانو به طور گسترده در همه عرصه‌های زندگی از جمله غذا، ساختمان و حوزه‌های رو به آینده قدم برمی‌دارد.

وی تاکید کرد: ستاد توسعه فناوری نانو با پیگیری‌ که برای تجاری‌سازی و حمایت از این فناوری انجام می‌دهد، چرخه محصولات این عرصه را کامل کند تا از دستاورد‌های آن بهره ببریم.

دهقانی با تاکید بر ضرورت ارتقا و تکامل زنجیره‌های دانش تا صنعت نانو با نقش‌آفرینی همه دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه عنوان کرد: لازم می‌دانم از تلاش‌ها و خدمات ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی قدردانی و تاکید کنم از تمامی ظرفیت‌ها برای تکمیل زنجیره‌های ایده، دانش تا صنعت این حوزه بهره برده شود. ما این توانمندی را داریم که نیاز‌های صنایعمان را به کمک محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه این زیست بوم برطرف کرده و با فتح بازار‌های بین‌المللی، اقتدارآفرینی فناورانه داشته باشیم.

جایگاه ویژه فناوری نانو در دیپلماسی فناوری‌ جمهوری اسلامی

معاون علمی رئیس جمهور با بیان این‌که نانو فناوری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محور‌های دیپلماسی فناوری‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح است و در تعاملات و گفتگو‌های دولت در عرصه بین‌المللی جایگاهی ویژه دارد، افزود: نانو‌فناوری در کشور در حال شکل‌گیری به عنوان یک حوزه جدی بازارساز و اشتغال آفرین از یک سو و قدرت آفرین برای تعاملات بین‌المللی است. یکی از اصلی‌ترین محور‌های گفتگو و همکاری با کشور‌های دوست، فناوری نانو و زمینه‌های انتقال فناوری و عرضه محصولات دانش‌بنیان این حوزه است.

دهقانی با اشاره به حمایت جدی معاونت علمی از بازارسازی و خلق ارزش افزوده از دستاورد‌های فناورانه نانویی به کمک بازوی حمایتی و توسعه‌ای ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو افزود: ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، با تمام توان در مسیر تجاری‌سازی و ایجاد بازار‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی دستاورد‌های فناورانه و‌ نوآورانه حوزه نانو حرکت می‌کند. در همین راستا خوشبختانه نمایشگاه امسال با دستاورد‌های پیشرفته و متنوعی از دانش‌بنیان‌های فعال این حوزه برگزار شد که مورد استقبال و پسند نمایندگانی از سایر کشور‌ها نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش نانو در کشور گفت: با هدف بهره‌مندی صنایع از ظرفیت‌های فناوری نانو و ایجاد بازار برای این محصولات، امروز در قالب قرارداد‌های مشترک بین طرف‌های عرضه‌کننده فناوری و صنایع متقاضی، محصولاتی با سطح فناوری بسیار بالا و پیشرفته در حوزه نانو که توسط متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده بود به صنایع تحویل شد.

دهقانی ادامه داد: یکی دیگر از ابتکاراتی که در این دوره از نمایشگاه فناوری نانو اجرا شد، حضور سایر ستاد‌های توسعه فناوری‌های راهبردی با هدف ارائه دستاورد‌ها و ایجاد زمینه تعامل و همگرایی هرچه بیش‌تر میان حوزه‌های مختلف فناوری‌های راهبردی بود. شناخت متقابل ستاد‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف فناوری‌های راهبردی، فرصت و زمینه خوبی ایجاد می‌کند تا شاهد تحولی در سایر حوزه‌های فناوری با نقس آفرین ساختن نانو، شکل‌گیری فعالیت‌های مشترک و توسعه محصولات همگرا باشیم.

در این بازدید همچنین دستاورد‌های چند شرکت دانش‌بنیان از جمله محصولات پوشش‌دهی و سختکاری سطحی قطعات که توسط شرکت دانش‌بنیان بهبود صنعت مهان تجاری‌سازی شده است به دهقانی معرفی شد.

این شرکت دانش‌بنیان توانسته است برای نخستین بار در کشور، پوشش دو جزیی حاوی آلیاژ و نانوذرات مکانیکی را تولید کند و ایران را در جمع سه کشور دارنده این فناوری قرار دهد.

شرکت دانش‌بنیان اکسیرنوین فرآیند نیز محصول دانش‌بنیان کاتالیست rcd را که مورد استفاده صنایع پتروشیمی است ارائه کردند. این محصول به‌منظور سولفورزدایی، کاهش میزان گوگرد، نیتروژن و فلزات موجود در محصول انتهای برج‌های تقطیر اتمسفریک و خلاء با دانش فنی بومی و قابلیت رفع وابستگی کشور به تولید انبوه رسیده است.

در جریان این بازدید همچنین محصول روتور توربین SGT۶۰۰ و IGT۲۵ تولید شده توسط توسعه ماشین ایرسا – سازنده دیسک‌های توربین SGT۴۰۰ و تنها سازنده گیربکس‌های سرعت بالای صنعتی – که برای نخستین بار در کشور ساخته شده معرفی شد.

از دیگر دستاورد‌های ارائه شده در این بازدید می‌توان به محصول مکمل‌های سوکرلیپوزومال و لیپوزومال خوراکی شرکت دانش‌بنیان وندا، فناوری میکرو و نانو گانکپسولاسیون شرکت دانش‌بنیان عصر نانو، محصول ماژول‌های پلاسما برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها و نیز فرآورده‌های ضد اعتیاد شرکت نانو دارو اشاره کرد.

امضا چند قرارداد نانوفناوری در حوزه صنعت

چند قرارداد نانوفناوری در حوزه صنعت با حضور دهقانی، حق جوی جوانمرد – رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی – و احمدوند – دبیر ستاد نانو – منعقد شد.

اولین قرارداد با هدف فروش ورق فومیزه پی‌وی‌سی حاوی نانوذرات برای تولید ورق‌های ضد آب نانویی که در صنعت ساختمان و دکوراسیون نقش مهمی دارند بین شرکت‌های شفیق و برسام الماس درخشان امضا شد.

این پوشش‌ها که توسط شرکت دانش‌بنیان شفیق تولیدکننده محصولات پلیمری تولید می‌شوند، با کمک نانوذرات مستحکم شده‌اند و به قدری استحکام یافته‌اند که می‌توانند به جای ورق‌های ام دی اف در تبلیغات دکوراسیون و آشپزخانه استفاده شوند.

دومین قرارداد نیز با موضوع «فروش محصول پوشان و اپوکسی نانویی برای ماهیچه‌های ریخته‌گری به روش کلدباکس قطعه‌سازی خودرو» میان صنایع ریخته‌گری ایران خودرو و نانوتک فام منعقد شد.

سومین قراداد برای احداث ۴۵۰ واحد مسکونی ایمن با نانو بتن سبک و مقاوم میان شرکت آبتوس ایران و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز منعقد شد. این کار از پارک علم و فناوری البرز آغاز شده و مقدمه‌ای بر پیش‌ساخته‌سازی فناورانه است.