یک گام دیگر به سوی تجاری‌سازی تراشه‌نانویی که چند بیماری را تشخیص می‌دهد

شرکت آرچر، سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید خود را برای خواندن سیگنال از چهار حسگر پیشرفته GFET به طور هم زمان در یک تراشه طراحی کرده و توسعه داده است. این شرکت توضیح داد که این کار، پیشرفت قابل توجهی در نسل قبلی سیستم زیست‌تراشه آرچر است که فقط می توانست یک حسگر را در یک زمان واحد داشته باشد. با این کار می‌تواند چندین سیگنال مختلف را از یک تراشه گرفت و در نتیجه تشخیص چند بیماری با یک تراشه واحد امکان‌پذیر می‌شود.

آرچر متریالز (Archer Materials) یکی از شرکت‌های نیمه‌هادی بوده که در حال رفع  نیاز صنایع محاسبات کوانتومی و تشخیص پزشکی است، این شرکت برای دستگاه پیشرفته ترانزیستور اثر گرافن زیست‌تراشه “GFET” خود موفق به خوانش چندگانه شده است.

آرچر متریالز با استفاده از چهار GFET پیشرفته به‌عنوان حسگر، یک دستگاه منفرد چندگانه ساخته است و آن را با پلت‌فرم زیست‌تراشه پیشرفته خود ادغام کرده است. این موضوع از این جهت مهم است که آرچر متریالز قصد دارد تا این قابلیت چندگانه را در زیست‌تراشه خود اعمال کرده و از آن برای تشخیص چندین بیماری تنها با یک تراشه استفاده کند. ادغام gFET با میکروسیالات روی تراشه به طور بالقوه امکان چندگانه‌سازی مانند توانایی موازی کردن تشخیص چندین هدف زیستی در نمونه‌های مایع روی یک تراشه را فراهم می‌کند. در چنین فناوری، ابعاد نمونه می‌تواند در حد یک قطره باشد.

دکتر محمد چجوکار، مدیرعامل آرچر می‌گوید: «آرچر اکنون قادر به خوانش سیگنال از چندین حسگر گرافنی و نمونه‌های مایع در یک تراشه است. به دنبال استفاده از یک تراشه واحد برای تشخیص چندین بیماری هستیم.»

آرچر در حال حاضر بر روی ساخت میکرو و نانو اجزای دستگاه زیست‌تراشه و ادغام این اجزا با واکنش‌های شیمیایی برای تشخیص بیماری‌ها متمرکز است، که چالش‌های فناورانه قابل‌توجهی را برای تجاری‌سازی دستگاه‌های آزمایشگاه روی تراشه ایجاد می‌کند.