واکسن‌های حاوی mRNA نیاز به سرمایش نخواهند داشت

محققان شرکت سران بیو ساینس و دانشگاه‌های پوردو و پرینستون، موفق به ارائه دستاوردی شدند که شاید به‌زودی ضرورت نیاز به سرمایش شدید را برای حفظ و نگهداری واکسن‌های mRNA حذف کند.

با همکاری دانشگاه و صنعت، محققان در حال توسعه فرمولاسیون‌های جدید و فرآیندهای تولید سیستم‌های تحویل mRNA هستند که در برخی از واکسن‌های ضدکرونا استفاده می‌شود.

واکسن‌های مبتنی بر mRNA که در طول همه‌گیر کرونا بسیار به کمک مردم آمدند، نیاز به نگهداری در دماهای بسیار پایین دارند.

کیت ریستروف از محققان دانشگاه پوردو می‌گوید: «این واکسن‌ها در یخ نگهداری شده و به‌صورت کمی یخ‌زده در سراسر جهان حمل و نقل شدند. این شرایط ایده‌آل از منظر زنجیره تأمین، ثبات کالاها و ذخیره‌سازی نیست.»

در نتیجه ریستروف و رابرت پرودوهوم از دانشگاه پرینستون، اقدام به ساخت نانوذرات لیپیدی کردند که در دمای اتاق نیز پایدار هستند. آزمایشگاه رابرت پرودوهوم فناوری اختلاط مورد استفاده برای تولید نانوذرات لیپیدی در واکسن ضدکرونای فایزر را توسعه داد.

شرکت سران بیو ساینس (Serán Bioscience LLC) در اورگان، توسعه فرآیند و پشتیبانی تولید این فناوری را به‌عهده گرفته است.

محققان از واکسن ضدکرونا به‌عنوان مدل استفاده می‌کنند، اما روش‌های آنها باید برای نانوذرات لیپیدی حاوی mRNA که برای سایر مصارف درمانی طراحی شده‌اند، نیز کاربرد داشته باشد. واکسن‌های مادرنا و فایزر اولین گزینه‌های درمانی بودند که از نانوذرات لیپیدی برای ارائه mRNA استفاده کردند، اما مشکل در ذخیره‌سازی و نگهداری آنها بود که باعث کاهش اقبال از سوی بازار بود. از نظر بازار بهتر است محصولی تولید شود که بتواند در دمای یخچال یعنی بین ۴ تا ۶ درجه از آن نگهداری کرد.

ریستروف گفت: «ما نگران ثبات mRNA در محصول هستیم، محصولی که در فرمولاسیون یخ‌زده یا مایع قرار دارد. از آنجایی mRNA یک مولکول بسیار شکننده است، تمایل به تجزیه شدن دارد. باید اطمینان داشته باشیم که نانوذراتی که mRNA را در خود نگه می‌دارند، پایدار باقی می‌مانند. آنچه که تولید می‌شود باید تا رسیدن به مقصد دست‌نخورده باقی بماند.»

این گروه نانوذرات لیپیدی ساخته که به صورت کلوئید هستند. آنها در آب به حالت تعلیق درآمده و حل نمی‌شوند. این نانوذرات را می‌تواند با یک فرآیند مقیاس‌پذیر خوب به‌صورت پودر در آورد و مجددا آن را به آب اضافه کرد در حالی که محصول پایداری اولیه خود را حفظ می‌کند.