نانوالیاف برای رهایش آهسته و مستمر داروی شیمی‌درمانی استفاده شد

نانوالیاف برای رهایش آهسته و مستمر داروی شیمی‌درمانی استفاده شد

محققان نانوالیاف و نانومیله‌های طلا را به گونه‌ای مهندسی کردند که می‌تواند داروی شیمی‌درمانی را به منظور مقابله با سرطان به آهستگی و به طور مستمر آزاد کند.

درمان بیماری‌های پیچیده مانند سرطان پوست اغلب نیاز به تجویز همزمان داروهای ضد سرطان دارد. تحویل چنین داروهایی با توسعه فناوری‌نانو و ارائه روش‌های رهایش دارو، پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده است. انواع پلتفرم‌های نانویی برای این کار ارائه شده است که مزایایی از جمله افزایش فراهمی‌زیستی، کاهش دوز دارو و افزایش توزیع زیستی در بدن را به دنبال داشته است.

در حال حاضر تیمی از محققان به سرپرستی میونگ وان از دانشگاه ساهمویک در کره‌جنوبی روی یک سیستم تحویل داروی جدید کار می‌کنند. این سامانه جدید مبتنی بر نانوالیاف پاسخ‌دهنده به نور (DDS) است که می‌تواند سرطان پوست را هدف قرار دهد.

در این پروژه، DDS به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت، آنها ابتدا به سنتز این نانوالیاف پرداخته و سپس به سراغ تعیین مشخصات آن رفتند و همچنین میزان زیست‌سازگاری، نحوه رهایش دارو و همچنین اثربخشی آن روی سرطان پوست را بررسی کردند. نتایج یافته‌های آنها در قالب مقاله‌ای با عنوان Light-responsive layer-by-layer assembled nanofibers for sequential drug release در نشریه Journal of Drug Delivery Science and Technology به چاپ رسیده است.

دکتر پارک از محققان این پروژه می‌گوید: « پلتفرم ما نشان دادند که از پتانسیل بالایی برای استفاده عملی در پزشکی برخوردار بوده و می‌توان آن را به صورت یک داروی استعمال پوستی به منظور رفع مشکلات مختلف پوستی تولید کرد.»

به گفته ایشان از این روش می‌توان مشکلاتی نظیر سرطان پوست، زخم‌های پوستی و همچنین عفونت‌های قارچی و باکتریایی را حل کرد. وی معتقد است که ترکیب نانوالیاف با سامانه‌های رهایش دارو می‌تواند فرصت‌های زیادی در بخش درمان ایجاد کند.

محققان از روش‌های مختلف  نوآورانه در ایجاد DDS هوشمند در برابر سرطان پوست استفاده کردند. غلبه بر سد حلالیت داروهای ضد سرطان بسیار مهم است و پوشش دادن آنها با مواد مناسب برای انتشار بهتر یکی از این راهبردها است. این تیم با استفاده از الکتروریسندگی، نانوالیاف حاوی کامپتوتسین(CPT) را ایجاد کرد.  از آنجایی که این ساختار به صورت لایه‌به‌لایه است و روی آن پوشش چند یونی حاوی دوکسوروبیسین قرار داده شده، رهایش کنترل شده و آرام دارو از آن صورت می‌گیرد.

در pH 7.4 داروی شیمی‌درمانی به میزان کمی آزاد می‌شود اما در pH 6 این میزان رهایش بیشتر است. محققان از نانوذرات طلا نیز برای رهایش بهتر استفاده کردند. تابش نور مادون قرمز موجب گرمایش موضعی شده و رهایش را کنترل شده انجام می‌دهد.