طعم‌دهنده‌های نانویی ایرانی وارد سبد غذایی مردم می‌شوند

طعم‌دهنده‌های نانویی ایرانی وارد سبد غذایی مردم می‌شوند

مدیرعامل شرکت جستجوگران نانو صنعت از تولید و عرضه انواع طعم‌دهنده‌های نانویی برای استفاده در طیف وسیعی از محصولات، از محصولات لبنی گرفته تا انواع چای، نبات و دم‌نوش خبر داد.

جستجوگران نانو صنعت یکی از شرکت‌های فعال در تولید طعم‌دهنده‌های طبیعی نانویی است که عصاره‌ها و اجزاء گیاهان دارویی را در مقیاس نانومتری به بازار عرضه می‌کند.

مهدی احمدی، مدیرعامل جستجوگران نانو صنعت: «با شرکت‌هایی نظیر سحرخیز وارد همکاری شدیم تا عصاره‌ها و طعم‌دهنده‌های نانویی به منظور استفاده در محصولات غذایی مانند چای، نبات و دمنوش به این شرکت‌ها عرضه شود. همچنین برخی شرکت‌های آرایشی بهداشتی نیز از این عصاره‌های گیاهی نانویی استفاده می‌کنند. با شرکت پگاه وارد کار تحقیق و توسعه شدیم که نتایج کار مورد تایید این شرکت بوده تا از ترکیباتی نظیر عصاره نعنا نانویی برای محصولات لبنی استفاده شود.»

این دانش آموخته رشته صنایع غذایی دانشـگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، می‌گوید: « ظرفیت تولید روزانه ۳ تا ۵ تن محصول را داریم که براساس سفارش دریافتی، تولید انجام می‌‌کنیم. در حال حاضر برای دو محصول نانوآمولسیون اسانس زیره و هل سبز گواهی‌نانومقیاس گرفته‌ایم اما سبد محصولی ما حاوی ۴۵ محصول مختلف است. به دنبال راه‌اندازی خط تولید جدیدی هستیم که پس از راه‌اندازی آن به سمت صادرات نیز خواهیم رفت. طعم‌دهنده‌های چندگانه داریم که می‌توان از آن‌ها در آدامس‌ها استفاده کرد که در طول زمان طعم آدامس را تغییر می‌دهد. مثلا ابتدا طعم آدامس نعنایی بوده و بعد از نیم‌ساعت طعم دیگری مثل دارچین را پیدا می‌کند. این نوع محصولات جذابیت‌های زیادی در بازار دارند.»

با کاهش ابعاد ذرات عصاره گیاهان و رسیدن به مقیاس نانومتری برخی از خواص بالقوه این عصاره بهبود یافته و برخی ویژگی‌های مفید این عصاره‌ها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کنند. برای مثال ممکن است خواص آنتی‌باکتریال در برخی عصاره‌های نانویی تا ده برابر مقدار مرسوم افزایش یابد.

از این عصاره‌های نانویی می‌توان برای افزایش ماندگاری محصولات پروتئینی نیز استفاده کرد و با اسپری این عصاره‌ها گوشت و مرغ ماندگاری بالاتری پیدا کنند و در عین به دلیل زیست‌سازگار بودن این عصاره‌‌ها، مشکلات ایمنی نیز برای مصرف‌کننده نداشته باشد. از دیگر کاربردهای این طعم‌دهنده‌های طبیعی می‌توان به تولید خمیردندان و انواع سس اشاره کرد.