نشست معرفی توانمندی‌های صنعتی و کاربردهای تجاری فناوری نانو در استان خوزستان برگزار شد

نشست معرفی توانمندی‌های صنعتی و کاربردهای تجاری فناوری نانو در استان خوزستان برگزار شد

با همکاری پارک علم و فناوری استان خوزستان و ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، نشست معرفی توانمندی‌های صنعتی و کاربردهای تجاری فناوری نانو در استان خوزستان برگزار شد.

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های معرفی توانمندی‌های صنعتی و کاربردهای تجاری فناوری نانو در استان خوزستان، با همکاری پارک علم و فناوری استان خوزستان و ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و در قالب دوره‌های صنعتی فناوری نانو، به دو صورت وبیناری و حضوری واقع در سالن جلسات پارک علم و فناوری خوزستان، برگزار شد.در این نشست، با حضور دکتر محمد راضی جلالی رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان؛ دکتر داود کاظمی مدیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو در استان خوزستان، دکتر مهدی کدخدائی مدیر ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، مسئولین پارک و شرکت‌های زیر مجموعه، ضمن معرفی محصولات و برنامه‌های حمایتی و صنعتی ستاد، به بررسی توانمندی‌های بالقوه و بالفعل استان خوزستان در حوزه فناوری نانو، و تقویت همکاری‌ها بین پارک علم و فناوری استان خوزستان و ستاد، پرداخته شد و پیرامون توسعه فناوری نانو در استان با استفاده از ظرفیت‌های طرفین تصمیم‌گیری شد.

در بخش اول این دوره، دکتر کاظمی، به معرفی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و برنامه‌های توسعه صنعتی ستاد نانو در استان خوزستان پرداخت. وی با اشاره به جایگاه استان خوزستان و وجود ظرفیت‌های فراوان و نیروهای مستعد خوزستانی، توانمندی استان خوزستان در حوزه فناوری نانو را از ابعادی نظیر گواهی نانومقیاس، تولید فناورانه و حوزه صنعتی تشریح نمود و از مجموعه‌های فناور، صنایع بهره‌بردار و شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان خوزستان، دعوت کرد تا با تقویت همکاری‌های فیمابین و ارتقای فعالیت‌های پژوهشی و صنعتی نانو، به رشد استان خوزستان در این حوزه کمک نمایند. کاظمی، برنامه توسعه فناوری نانو در استان را در راستای محورهایی همچون تشکیل شرکت‌های نانوفناور و توانمندسازی محصولات شرکت‌های متوسط و بزرگ برای دستیابی به سهم مناسبی از بازار و محصولات نانو کشور برشمرد. وی با توضیح برنامه‌های توسعه صنعت و بازار، حمایت‌های توسعه فناوری، ترویج صنعتی فناوری نانو، شبکه تبادل، خدمات تجاری‌سازی و حمایت از پژوهش‌های محصول محور و ماموریت‌گرا، وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نانو استان خوزستان را در سه رده فناور، نوآور و نوپا قابل ارتقاء دانست و به لزوم هم‌افزایی بین مجموعه‌های فناور در جهت رفع مشکلات استان تأکید کرد.

در بخش دوم این نشست، دکتر کدخدائی، به معرفی محصولات و تجهیزات فناوری نانو پرداخت و ظرفیت‌های موجود و توانمندی‌های صنعتی مرتبط با استان خوزستان را در زمینه فناوری نانو توضیح داد. تولید و بهره‌برداری از نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع فلزی و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، تولید انواع نانومواد و نانوسیالات (همچون نانوذرات فلزی و سرامیکی، زئولیت، نانوکلوئید و نانوسلولز)، تولید انواع محصولات و نانوکامپوزیت‌های فلزی و پلیمری (همچون لوله و اتصالات مستحکم و مقاوم) و انواع محصولات تولیدی در حوزه صنایع شیمیایی، از جمله توانمندی‌هایی بود که در این نشست به آن‌ها پرداخته شد. گفتنی است پارک علم و فناوری خوزستان به عنوان نهاد حمایت از توسعه فناوری در استان خوزستان، در ارتباط با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و فعالان این استان بوده و در حال حاضر بیش از ۳۹۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان به عنوان عضو این پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند که در ۷ کنسرسیوم نفت، گاز و مواد شیمیایی، آب، کشاورزی و محیط زیست، برق و الکترونیک، ICT، سلامت و بیوتکنولوژی، صنایع خلاق و آموزش و مشاوره قرار می‌گیرند. کنسرسیوم نفت، گاز و مواد شیمیایی پارک خوزستان با بیش از ۱۱۰ شرکت فعال، این پارک را به عنوان یکی از قطب‌های حوزه نفت و گاز در کشور تبدیل کرده است.