ایمنی اکسیدگرافن بررسی شد؛ اثرات منفی جدی مشاهده نشد

ایمنی اکسیدگرافن بررسی شد؛ اثرات منفی جدی مشاهده نشد

یک گروه تحقیقات بین‌المللی روی ایمنی اکسیدگرافن تحقیق کرده و دریافتند که استنشاق کنترل شده آن تاثیر منفی جدی روی سلامت ندارد.

محققان دانشگاه منچستر، دانشگاه ادینبورگ، انستیتوی علوم نانو و فناوری نانو، RIVM و دانشگاه هایلند و آیلند، روی ایمنی و پیامدهای بهداشتی گرافن مطالعاتی انجام دادند که نتایج آن نشان می‌دهد که گرافن این پتانسیل را دارد که بدون خطر برای سلامت انسان استفاده شود.

این مطالعه نشان داده است که استفاده از گرافن، از طریق استنشاق با دقت کنترل شده، بدون آسیب به بدن انسان امکان‌پذیر است و هیچ عوارض جانبی کوتاه مدت بر سیستم قلبی و عروقی ندارد.

این اولین کارآزمایی بالینی است که در آن اکسید گرافن نازک به صورت کنترل شده روی افراد مورد بررسی قرار گرفته است. کار بیشتری لازم است تا دریابیم که آیا دوزهای زیادی از شکل سازگار با آب یا سایر اشکال گرافن تأثیر متفاوتی خواهند داشت یا خیر. این تیم همچنین با هدف کشف اینکه آیا قرار گرفتن در معرض طولانی مدت گرافن بر امنیت انسان تأثیر خواهد گذاشت یا خیر، کار خود را ادامه خواهند داد.

پروفسور کسوتاس کوستارلوس از دانشگاه منچستر و انستیتوی علوم نانو و فناوری نانو (ICN2) در بارسلونا، گفت: «این اولین مطالعه کنترل شده روی افراد سالم برای نشان دادن اثر نوع بسیار خالص اکسید گرافن است. توزیع اندازه و ویژگی‌های سطحی می‌تواند به گونه‌ای توسعه یابد که خطر سلامتی انسان را به حداقل برساند.»

دکتر مارک میلر، از مرکز علوم قلبی عروقی دانشگاه ادینبورگ، گفت: «نانوموادی مانند گرافن پتانسیل‌های زیادی برای استفاده در صنعت دارند، اما قبل از این که به صورت گسترده در زندگی انسان‌ها وارد شوند باید اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها به گونه‌ای تولید می‌شوند که برای سلامت خطرناک نیستند. توانایی بررسی ایمنی مواد در انسان یک گام رو به جلو برای درک بهتر چگونگی تاثیر گرافن در بدن است. با طراحی دقیق می‌توانیم با اطمینان از فناوری‌نانو استفاده کنیم.»

دانشمندان ۱۴ داوطلب را برای شرکت در این مطالعه استخدام کردند. داوطلبان در حالی که دوچرخه سواری می‌کردند در یک اتاق قرار گرفته و از طریق ماسک تنفس می‌کردند  و این کار به مدت دو ساعت انجام شد در حالی که آن‌ها در این دو ساعت در معرض گرافن بودند. این تیم اثرات عملکرد ریه، فشار خون، لخته شدن خون و التهاب در خون را قبل از قرار گرفتن در معرض و در فواصل دو ساعته اندازه‌گیری کرد. داوطلبان سپس چند هفته بعد به دلیل قرار گرفتن در معرض مکرر کنترل شده در اندازه متفاوت اکسید گرافن یا هوای پاک برای مقایسه به کلینیک بازگشتند.

نتایج نشان می‌دهد که هیچ عوارض جانبی بر عملکرد ریه، فشار خون یا بیشتر پارامترهای بیولوژیکی دیگر وجود ندارد.

این تیم متوجه شد که استنشاق این نانومواد ممکن است بر نحوه لخته شدن خون تأثیر بگذارد، هرچند این اثر بسیار اندک بود.