ژیکاوا: برای بخش‌های مختلف صنعت ساختمان محصول تولید کرده‌ایم

ژیکاوا: برای بخش‌های مختلف صنعت ساختمان محصول تولید کرده‌ایم

رئیس هیئت مدیره شرکت ژیکاوا در سومین روز رویداد نانو و صنعت ۱۴۰۲ به معرفی محصولات و توانمندی‌های این شرکت پرداخت. محمدعلی طاهباز درباره هشت دسته از محصولات ژیکاوا را تشریح کرد و به معرفی محصولات نانویی این شرکت پرداخت.

محمدعلی طاهباز، رئیس هیئت مدیره شرکت ژیکاوا درباره پیشینه فعالیت خود در این حوزه می‌گوید: « فارغ التحصل سال ۱۳۵۹ از دانشگاه صنعتی شریف هستم که ۴۳ سال سابقه کار دارم که ۳۰ سال آن مربوط به حوزه مواد شیمیایی ساختمانی است. در مراحل توسعه محصولات در شرکت ژیکاوا، وارد حوزه فناوری‌نانو شدیم که تا از این فناوری برای بهبود محصولات استفاده کردیم.»

وی درباره زیرساخت‌ها و توانمندی‌های شرکت ژیکاوا گفت: « ۸ خط تولید محصولات پودری، ۶ خط تولید محصولات مایع و ۱ خط تولید محصولات نانویی داریم که در مجموع ۶۰ نفر نیروی انسانی در ژیکاوا مشغول به کار هستند که ۷ نفر از آن‌ها کارشناسی ارشد هستند. درژیکاوا ماه ۸ دسته محصول داریم، محصولات آب‌بندی و عایق‌کاری، چسب‌های ساختمانی، ملات‌های مهندسی، پوشرنگ‌های نماسازی، مواد کمکی بتن و سایر مواد.»

طاهباز در باره محصولات این شرکت گفت: « در بخش افزودنی‌های بتن اقدام به تولید پلی‌کربوکسیلات پودری کردیم که این کاربا تحقیق و توسعه انجام شد و در حال حاضر این محصول در مقیاس نانو و در مقیاس صنعتی تولید می‌شود و همچنین گواهی نانومقیاس آن دریافت شده است. ما ده سال قبل این محصول را از آلمان وارد می‌کردیم که با تحریم مواجه شدیم، با انجام تحقیق و توسعه و همکاری مشترک موفق به تولید این ماده به صورت پودری شدیم. فرآیند توسعه و تولید آن ۵-۶ سال طول کشید و در حال حاضر صادرات هم داریم. دربخش آب‌بندی و عایق‌کاری ما ژیکام بام، ژیکاسیلر و نفوذگرها را داریم . چندی پیش پانزدهیمن سال تولید آن را جشن گرفتیم که طی سال‌های گذشته در استخرها و بسیاری از سازه‌ها از آن استفاده شده است. این محصول راحت و کارا بوده و برای آب‌های سرد و گرم قابل استفاده است. فناوری نفوذگرها نیز با الهام از یک محصول آمریکایی ساخته شده است. این ماده می‌تواند بتن را بهبود داده و استحکام آن را بالا ببرد. در بخش چسب‌های ساختمانی، چسب کاشی و سرامیک، چسب بلوک سبک و چسب یونولیت را داریم که براساس استاندارد ملی ایران و استانداردهای اروپا ساخته شده است. این چسب‌ها از نظر عملکرد مشابه نمونه‌های خارجی بوده ولی قیمت بسیار پایین‌تر دارد. این چسب‌های جایگزین بسیاری از چسب‌های خارجی شده‌اند. در بخش ملات‌های مهندسی، گروت‌های مقاومت بالا، ترمیم‌کننده‌ها و بتن خشک داریم. با شهرداری‌ها و بخش خصوصی در این باره همکاری داریم و از این محصولات در سازه‌های مختلف استفاده شده است. حتی در پتروشیمی‌ها و صنایع نفت نیز این مواد استفاده شده است. در این بخش، محصول بندکشی آنتی‌باکتریال با مقاومت سایشی بالا و جذب آب کم داریم. در زمینه پوشرنگ‌های نماساز، ما ژیکافام، ژیکاتکس و میکرومنت را داریم که عمر بالایی داشته و در شرایط آب و هوایی مختلف قابل استفاده هستند. میکروسمنت بسیار مورد توجه و تایید معماران قرار گرفته است. در بخش محصولات نانویی، ما ژیکاپوند آنتی‌باکتریال، سمنتکس خاکستری آنتی‌باکتری‌، ژیکافام آنتی‌باکتریال، ژیکاتکس سفید، ژیکایرون را داریم. ژیکایرون نوعی محافظ خوردگی بر پایه فناوری‌نانو است. همچنین ژیکاکلین را به عنوان چربی‌زدای صنعتی و خانگی را در لیست محصولات خود داریم. در مجموع۷ تا از محصولات ما گواهی نانومقیاس دارند.»

وی درباره پیشینه استفاده از این محصولات در پروژه‌های بزرگ ساختمانی گفت: «در فونداسیون پروژه تجاری ایران مال از فوق روان‌کننده ژیکاترون اصلاح شده استفاده کردیم. این کار به مساحت ۴۲۰۰ مترمربع و عمق بیش از ۴ متر و حجم ۱۷۰۰۰ متر مربع انجام شد. این پروژه با بیش از ۷ ماه تحقیق و آزمایش انجام شد. در پروژه ساختمان اداری تجاری فرشتگان در جردن تهران و ستاد مرکز بحرات گاز تهران همکاری داشته‌ایم.»

به گفته ایشان یکی از نقاط قوت شرکت ژیکاوا بخش تحقیق و توسعه است، به طوری که پرسنل این بخش دوره‌های آموزشی خوبی در داخل و خارج از کشور دیده‌اند. بخش تحقیق و توسعه به دنبال بهبود مستمر محصولات تولیدی و ارائه محصولات جدید و مشابه‌سازی محصولات خارجی است.

وی در پایان گفت: «استانداردهایی نظیر استاندارد ملی ۲۹۳۰-۱ و ۲۹۳۰ را دریافت کرده‌ایم و همکاری و مشارکت در تدوین استانداردهای ملی نظیر استاندارد ملی ۸۲۸۷ داشته‌ایم.»