بهره‌برداری از خطوط تولید هیدروکربن‌های نفتی در قزوین به کمک نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی

با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس ‌جمهور، از خطوط تولید هیدروکربن‌های نفتی با استفاده از نانوکاتالیست‌های پیشرفته در شهرک صنعتی لیا جدید استان قزوین رونمایی شد.

در خطوط تولید هیدرو کربن‌های نفتی در شرکت مواد معدنی مکرر، (شامل تولید پارافین، وازلین، تصفیه روغن و فوتس اویل)، از نانوکاتالیست‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود که آسیب‌های زیست محیطی و مضرات موجود در روش‌های فعلی را ندارد. اهمیت و نقش راهبردی این نانوکاتالیست‌ها و محصولات منتج از آن، زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم برای تولید معمول این قبیل محصولات با روش‌های معمول و قدیمی در کشور، از فرآیند اکسیداسیون در مجاورت اسید سولفوریک استفاده می‌شود که علاوه بر ایجاد آلودگی‌ها و مشکلات زیست‌محیطی، باعث شوک در سیستم‌های آب و پساب و تصفیه‌خانه فاضلاب‌ها می‌شود.
افتتتاح خط تولید هیدروکربن‌های نفتی به کمک این نانوکاتالیست‌ها، در سه طبقه با دو رآکتور و دو بلندر و بخش بسته‌بندی با مساحت هر طبقه حدود ۲۴۰ متر مربع و مساحت کل واحد تولید بالغ بر ۱۰۰۰متر مربع اجرا شده که ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ هزار تن محصول را دارد. شایان ذکر است طرح توسعه شرکت مواد مهندسی مکرر با سرمایه گذاری ۵٠٠٠ میلیارد ریال و اشتغال ۶٠ نفر راه اندازی شده است.
در ادامه این بازدید، از هاردنرهای اپوکسی HA-۱۱۱ و خط تولید هاردنرهای اپوکسی با کمک نانوکاتالیست‌ها در این مجموعه فناور نیز رونمایی شد. از طریق ترکیب هاردنرهای اپوکسی HA-۱۱۱ با نانوکاتالیست‌ها و رقیق‌کننده‌ها، انواع هاردنرهای اپوکسی دیگر در این کارخانه تولید می‌شود که برای صنایع کشور و محصولات با کیفیت استفاده می‌شود.اساسا سیستم‌های اپوکسی از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده است که کاربردهای گسترده و فراوانی در تولید کف‌پوش‌ها و پوشش‌های صنعتی دارد و در این میان، هاردنر اپوکسیHA-۱۱۱، یک هاردنر پایه برای تولید دیگر هاردنرهای اپوکسی است.
دکتر محسن گل پور، مدیر عامل هولدینگ مواد مهندسی مکرر، ضمن ارائه آخرین دستاوردهای هولدینگ مکرر در زمینه تولیدات دانش‌بنیان، نسبت به وجود چالش‌ها و مشکلات پیش روی صنعتگران، توضیحاتی ارائه داد. دکتر دهقانی در این بازدید، ضمن تحسین هولدینگ مواد مهندسی مکرر جهت دستیابی به محصولات استراتژیک در حوزه صنایع شیمیایی، اظهار امیدواری کرد که این هولدینگ در افق ۱۴۱۰ به یکی از ده شرکت برتر در حوزه صنایع شیمیایی در منطقه تبدیل شود.
شرکت مواد مهندسی مکرربا هدف نوآوری در زمینه محصولات نوین شیمیایی و پلیمری (با تولید رزین‌ها و فرآورده‌های اپوکسی) و فراهم کردن نیازهای مختلف صنایع داخلی در این حوزه، در مسیر تامین نیاز بیش از ۱۰۰۰ واحد صنعتی در کشور و صادرات محصولات شیمیایی و پلیمری به بیش از ۱۷ کشور جهان، فعالیت دارد. کارخانه شرکت مواد مهندسی مکرر با وسعت ۱۱۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی لیا (قزوین) احداث و با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات دیجیتال و همچنین آزمایشگاه کنترل کیفی مواد اولیه و محصول، بیش از ۲۰۰ نوع محصول را تولید و عرضه می‌نماید.
در ادامه سفر یک روزه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور به استان قزوین، خط تولید نخ ATY و ماشین‌های تاب و چند لاکنی جهت تولید انواع نخ‌های فرشی برای اولین بار در ایران در شرکت نفیس نخ افتتاح شد. این شرکت فناور نیز از تولیدکنندگان محصولات باکیفیت (نخ‌های نانو) دارای گواهی نانومقیاس است و خط مذکور با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۷۰ نفر راه‌اندازی شده است.