فتح‌اپتیک: متناسب با نیاز مشتریان، تجهیز می‌سازیم

فتح‌اپتیک: متناسب با نیاز مشتریان، تجهیز می‌سازیم

مدیر بازرگانی شرکت فتح اپتیک از امکان طراحی و تولید تجهیزات اپتیکی و سامانه‌های مشخصه‌یابی سطح در مقیاس نانومتری براساس نیاز مشتریان این شرکت خبر داد.

فتح‌اپتیک یکی از شرکت‌های فعال در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات اندازه‌گیری دقیق مبتنی بر دانش اپتیک است که طیف وسیعی از محصولات را تولید و به بازار عرضه می‌کند. سولماز بیگدلی مدیربازرگانی این شرکت می‌گوید: «در حال حاضر محصولاتی نظیر پروفایلومتر نوری سه‌بعدی با دقت نانومتری (نانوپروفایلومتر) و دقت میکرومتری (میکروپروفایلومتر) تولید می‌کنیم. نسخه نانوپروفایلومتر کاملا تجاری‌سازی شده و در مراکزی نظیر دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و دانشگاه قاضی ترکیه استفاده می‌شود. دستگاه میکروپروفایلومتر در مرحله ساخت نمونه اولیه است. از این تجهیزات برای مشخصه‌یابی سطح استفاده می‌شود، این دستگاه‌ها هم می‌توانند از سطح تصویربرداری کرده و هم اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهند. با این کار پارامترهای مربوط به صافی سطح قابل استخراج است.»

وی در ادامه گفت: « این دستگاه‌ها برای صنایعی که نیاز به دقت بالا در بررسی سطح است، کاربرد زیادی دارد. برای مثال قطعه‌سازان یا تولیدکنندگان ایمپلنت از جمله مشتریان این فناوری هستند. هر جا که به سطح بسیار صاف نیاز باشد و پولیش سطح برای تولیدکننده اهمیت داشته باشد مانند تولید بلبرینگ، میکرو و نانوپروفایلومتر مورد نیاز است.»

مدیر بازرگانی شرکت فتح اپتیک می‌گوید: «تفاوت کار ما شرکت‌های دیگر این است که قبل از ثبت سفارش خرید دستگاه با متقاضی گفتگو کرده و نیازسنجی می‌کنیم و در نهایت براساس نیاز او دستگاه را طراحی و تولید می‌نماییم.»

نانو و میکروجابه‌جاگر پیزوالکتریک، دو محصول دیگر شرکت فتح اپتیک است، به طوری که نانوجابه‌جاگر پیزوالکتریکی برای فعالیت‌های تحقیقاتی کاربرد داشته و میکروجابه‌جاگر دستگاه نسبتا عمومی‌تر است.

به گفته خانم بیگدلی، این شرکت در بخش طیف‌سنج نیز فعالیت داشته به طوری که انواع طیف‌سنج نظیر طیف‌سنجی نوری را تولید می‌کنند. دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه محقق اردبیلی از جمله مشتریان این شرکت هستند. طیف‌سنج نوری این شرکت برای اندازه‌گیری ضریب‌جذب مواد برحسب طول ‌موج‌های مختلف نور قابل استفاده است. این دستگاه از یک منبع نور داخلی و یک طیف‌سنج تشکیل شده و در آزمایشگاه‌های شیمی، زیست‌شناسی و تشخیص‌ طبی، صنایع غذایی و دارویی، صنعت رنگ و متالورژی استفاده می‌شود.

از دیگر حوزه‌های کاری این شرکت می‌توان به اپتوالکترونیک و اپتومکانیک اشاره کرد. دوربین‌ پایش کوره دمای بالا، مدولاتور فضایی نور، جابه‌جاگر خطی موتوری، نانوجابه‌جاگر خطی دستی انواع عدسی و سیستم‌های اپتیک از جمله محصولات این شرکت است.