به زودی؛ راه‌اندازی شبکه ایمنی فناوری نانو در کشور

دکتر علی بیت‌الهی در اولین همایش ملی استاندارد و ایمنی در فناوری نانو، از تشکیل شبکه ایمنی در زمینه این فناوری در کشور خبر داد.


دکتر علی بیت‌الهی در اولین همایش ملی استاندارد و ایمنی در فناوری نانو، از تشکیل شبکه ایمنی در زمینه این فناوری در کشور خبر داد.

رئیس کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو که به عنوان یکی از سخنرانان همایش ملی استاندارد و ایمنی در فناوری نانو سخن می‌گفت، با اعلام اینکه به زودی شبکه ایمنی در زمینه این فناوری در کشور راه‌اندازی خواهد شد گفت: «این شبکه با رویکرد توانمندسازی کشور در حوزه ایمنی در فناوری نانو شکل گرفته و در حال حاضر اساسنامه آن به تصویب رسیده است و انشااله به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد». وی توضیحات بیشتر در خصوص اهداف و فعالیت‌های این شبکه را به آینده موکول کرد.

 

دکتر علی بیت‌الهی در ادامه سخنان خود، ضمن معرفی کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو، ضرورت تشکیل این کمیته را دستیابی به ادبیاتی واحد در امر استانداردسازی در زمینه فناوری نانو خواند و افزود: «در حال حاضر استانداردسازی محصولات علاوه بر تحت پوشش قرار دادن کارکردهای ایمنی یک محصول، نقش موثری در اقتصاد جهانی خواهد داشت. بطوری که رویکرد توسعه کشورهای پیشرفته در اثرگذاری فناوری نانو در اقتصاد جهانی، تدوین قوانینی است که بازارها را به تسخیر خود درآورد. ما نیز باید با در نظر گرفتن این امر فرصت‌ها را از دست ندهیم و بیش از پیش در این زمینه تلاش کنیم».

 

وی با اشاره به فعالیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صورت گرفته در مواجهه با موج صحبت‌های موجود در زمینه ناایمن بودن فناوری نانو بیان کرد: «قطعا در صورت استفاده ناصحیح از هر فناوری و نه فقط فناوری نانو، جامعه رو به نابودی کشیده خواهد شد. لذا دنیا به دنبال تبیین خطوط قرمز این فناوری است تا ایمنی و سلامت در این حوزه حفظ شود و خوشبختانه دنیا متقاعد شده است که نباید از پتانسیل‌های مثبت این فناوری چشم‌پوشی کرد. ماهم در کشورمان این رویکرد را دنبال کرده‌ایم و موفق شدیم زیر ساخت‌های لازم را در کشور ایجاد کنیم. به گونه‌ای که در حال حاضر کمیته‌های متناظری را در وزارت کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل داده‌ایم».

 

دکتر علی بیت‌الهی با اشاره به اینکه از بین ۴۳ کشور عضو در کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو، ایران بین ۳۳ کشور اصلی کمیته است، افزود: «ایران سه طرح بین‌المللی در زمینه استاندارد نانو در دست انجام دارد که از این بین یک طرح در کمیته به تصویب رسیده است و دو طرح دیگر در دست تدوین است. این در حالی است که سهم آمریکا از طرح‌های ارائه شده به این کمیته ۲طرح است».

 

وی با اشاره به عملکردهای مثبت ایران در تمام عرصه‌های فناوری، به رسمیت شناخته شدن دستاوردهای ایران در عرصه فناوری نانو در دنیا را مرهون تلاش و زحمت مسئولین، محققین، فعالان صنعت و فناوران دانست و بیان کرد: «ما تا کنون ۱۰ استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو تدوین کرده‌ایم و ۱۰ استاندارد دیگر نیز در دست تدوین داریم».

 

شایان ذکر است، اولین همایش ملی استاندارد و ایمنی درفناوری نانو ۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۱، با حضور اساتید دانشگاه، متخصصین، دانشجویان و شرکت‌های فعال در فناوری نانو، در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، برگزار شد.