آغاز پنل پنجم مجمع؛ آینده را بسازیم یا با آن سازگار شویم؟

مجمع بین المللی اقتصاد فناوری نانو، صبح روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه، در دومین روز از برگزاری‌اش با دو مجموعه سخنرانی در سالن‌های عطار و مولانای مرکز همایش‌های صدا و سیما ادامه پیدا کرد.

پنجمین پنل با موضوع «فرصت‌ها و چالش‌های به کارگیری فناوری نانو توسط صنایع موجود» با سخنرانی دکتر محمدعلی شفیعا آغاز شد. او در آغاز صحبت‌هایش گفت: «چرا در برخی موارد، بازارمان به محصول علاقه نشان نمی‌دهد؟ توجه کنید که اگر مسیر را هدایت کنید، بازار ناچاراً به این سمت کشیده خواهد شد».
 
شفیعا تاکید کرد: «می‌بایست زیرساخت‌های لازم را برای تولید ثروت از فناوری‌های نو ایجاد کنیم». او ادامه داد: «چه ضرورتی دارد که اگر قرار است فناوری پیشرفته‌ای داشته باشیم، تمام جریان فناوری را دنبال کنیم؟ در بسیاری از موارد وقتی قرار است فناوری نوینی را سوار کنیم، دچار اندیشه‌های سنتی می‌شویم».

دکتر شفیعا ادامه داد: «برای مثال وقتی می‌خواهیم لوله‌ای را تولید کنیم که صدای آب در آن مسدود شود، می‌بایست ساختار لوله را از ابتدا بنا کنیم؟ در خیلی از موارد می‌توان فناوری را روی صنعت بنا کرد. وقتی قرار است فیلتر جدیدی تولید کنیم که آلودگی‌های بیشتری را بگیرد، احتیاجی نیست که صنعت فیلترسازی را از ابتدا تغییر بدهیم و نکته کلیدی این است که به کدام قسمت این ساختارها باید دست بزنیم؟»

او با تاکید بر این که نباید نگاه‌ها صرفاً بر پژوهش‌های بنیادین تولید علم (که با ارزش هم هستند) معطوف باشند، به لزوم نگاه جدی به پژوهش‌های کاربردی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که به واسطه آنها نتیجه پژوهش‌ در جامعه نمود پیدا کند.

دکتر شفیعا گفت: «در میدان عمل همیشه یک مقاومت به تغییر وجود دارد. با این مقاومت چه باید کرد؟ صنعتگر ما می‌داند که دانش فنی‌ای وجود دارد که می‌تواند برای محصولش مزیت رقابتی ایجاد کند. ولی وقتی می‌خواهد وارد عمل شود، لختی‌هایی وجود دارد که باید در جهت رفع آنها تلاش کنیم».

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنت ایران به تعامل و اثربخشی فناوری در جامعه پرداخت و مواردی همچون افزایش امکانات بهداشت و درمان، توسعه فناوری‌هایی که مختص کاربرد نظامی هستند و حفظ محیط زیست را به عنوان کارکردهای فناوری نانو عنوان کرد».

به گفته دکتر محمدعلی شفیعا، حمایت از خریدهای یارانه‌ای، حمایت از جریان سازی تولیدی در بیش از ۳۰۰ شرکت نانویی، تلاش‌های اطلاع رسانی برای شناخت جامعه از مفهوم نانو و حمایت‌های تبلیغاتی و بازاریابی توانمندی‌ها همه از جمله تمهیداتی بودند که برای ترغیب بازار جهت استفاده از محصولات نانویی به کار گرفته شده‌اند.