استفاده از نانوابزار تشخیص ایبولا در آفریقا

شرکت نانوبیوسیس نانوابزاری برای شناسایی برخی بیماری‌های خطرناک مانند ایبولا تولید کرده است. این شرکت اخیراً اعلام کرده که به زودی این نانوابزار برای استفاده در آفریقا به کار گرفته خواهد شد.

در حاشیه نشست سالانه پیشگامی جهانی کلینتون (CGI) اعلام شد که فناوری جین‌رادار (Gene-RADAR®) شرکت نانوبیوسیس (NanoBioSys) برای مقابله با بیماری ایبولا و دیگر عفونت‌های در حال شیوع در قاره آفریقا به کار گرفته خواهد شد.
شرکت نانوبیوسیس بیش از ۲۰ سال است که روی این فناوری تحقیق کرده و در نهایت موفق به ساخت ابزاری شده که قادر به تشخیص برخی بیماری‌ها با هزینه کم شده است به طوری که با این روش می‌توان با قیمتی ۱۰ برابر کمتر از روش‌های تشخیصی موجود در بازار بیماری‌ها را شناسایی کرد.
آنیتا گوئل می‌گوید: «بحران جهانی ایبولا یک پدیده درس آموز برای ما است تا ببینیم که چقدر در مقابله با برخی از تهدیدهای زیستی آسیب‌پذیر هستیم. ما از همان راهبردی استفاده کردیم که گوگل برای دسترسی به اطلاعات و آیفون برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کند. ما از این راهبرد در بخش سلامت استفاده کردیم. ما ابزاری شخصی و قابل حمل برای تشخیص بیماری تولید کردیم.»
پردیس ثابتی از متخصصان بیماری‌های ژنتیکی در مؤسسه کمبریج معتقد است که استفاده از جین‌رادار بسیار ساده است و نتایج را می‌توان با دقت بالا به دست آورد. از نظر دکتر ثابتی در صورت استفاده از این فناوری، پیش از این که بیماری‌هایی نظیر ایبولا شیوع یابند می‌توان آن‌ها را متوقف کرد و مانع از تبدیل شدن این بیماری‌ها به یک اپیدمی شد. این ابزار مصداق بارز استفاده از فناوری‌ نانو در بخش سلامت بوده و می‌تواند انقلابی در این حوزه ایجاد کند. نانوبیوسیس شرکتی است که فناوری جین‌رادار را تجاری‌سازی کرده است. این نانوابزار می‌تواند جان بیش از۴ میلیارد نفر را در سراسر جهان از خطر برخی بیماری‌ها حفظ کند. از آنجایی که این دستگاه به صورت شخصی است، هر فرد می‌تواند ابزار خاص خود را حمل کند. این دستگاه بی‌نیاز از آب، برق و مهارت ویژه برای کار است.