ثبت ۱۶۲ فرم تقاضای استفاده از فناوری نانودر نمایشگاه AgroFood 2017

۱۶۲ فرم تقاضای استفاده از فناوری نانو در نمایشگاه AgroFood 2017 که از ۲ تا ۵ خردادماه ۱۳۹۶ برگزار شد به ثبت رسید. در این نمایشگاه ۶ فناوری در معرض بازدید صنعتگران و علاقه مندان قرار گرفت.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته با حضور ۱۵۰۰ فعال داخلی و خارجی صنایع غذایی و کشاورزی برگزار شد، در این نمایشگاه شرکت کنندگانی از ایران و ۳۷ کشور جهان حضور داشتند، با توجه به اعتبار این نمایشگاه و شناخته شدن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنایع غذایی و کشاورزی در خاورمیانه، ۱۵ کشور اسپانیا، اتریش، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، برزیل، تایلند، ترکیه، چین، دانمارک، فرانسه، کره جنوبی، لهستان، هلند و هند به صورت پاویون های رسمی در نمایشگاه مشارکت داشتند.

در این نمایشگاه ۷۵۲ شرکت داخلی و ۷۴۶ شرکت خارجی به مساحت حدود ۷۵ هزار مترمربع حضور پیدا کردند تا جدیدترین کالاها، تولیدات و خدمات خود را ارائه و در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.

شرکت های فناوری نانو با توجه به اهمیت آشناسازی و توسعه صنعتی فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی، در نمایشگاه ایران اگروفود ۲۰۱۷ شرکت و آخرین فناوریهای داخلی مبتنی بر فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی را عرضه نمودند.
فناوری های حاضر در غرفه ستاد توسعه فناوری نانو عبارت بودند از:
 
شرکت نانوپلاست جلفا ارس، عرضه کننده نایلون زیست‌تخریب‌پذیر:
پلاستیک های زیست‌تخریب‌پذیر دارای ویژگی¬هایی از جمله عمر مفید زیر ۵ سال، مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید، افزایش استحکام کششی نسبت به موارد مشابه است و امکان تولید پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر در ضخامت های متفاوت وجود دارد. اکثر متقاضیان این شرکت، محصولات را برای صادرات به کشورهای روسیه، ترکیه، آلمان، عراق، آذربایجاندرخواست کرده اند.

 بسپار سازان ایرانیان (بسا پلیمر)/کفپوش‌های رزینی بسا پلیمر ویژه صنایع غذایی:
نانوکفپوش اپوکسی مقاوم به سایش دارای مقاومت سایشی و سختی بسیار بالاتر نسبت به کفپوش های رایج شده است، علاوه بر این نتایج آزمون سایش انجام شده روی این محصول و نمونه شاهد (فاقد نانو ذرات) نشان دهنده افت جرم کاهش یافته در اثر سایش به دلیل حضور نانو ذرات است. این نانوکفپوش ها در محیط‌های صنعتی، سالن‌های تولید و انبارها، صنایع غذایی و نوشیدنی، صنایع دارویی و شیمیایی، پارکینگ خودرو ها، مکان های تجاری و مسکونی و… کاربرد دارند. بازدیدکنندگان این شرکت، محصولات را به منظور استفاده در کارخانه های صنایع غذایی و لبنیات، کارخانه های تولید کننده محصولات آرایشی بهداشتی و سالن های تولیدی تقاضا نموده اند.

رایان زرین سینا/پودر مرگ موش حاوی نانوذرات – شُک‌بوم:
نانوپودر غیرسمی کشنده موش، محصولی منحصر به فرد فاقد هرگونه سموم شیمیایی خطرناک برای انسان، محیط زیست، دام، طیور، خاک، گیاه و سایر جانداران بوده و مصرف کننده می تواند این نانوپودر را با اطمینان خاطر مورد استفاده قرار دهد. این محصول دارای تاییدیه های مراجع ذیصلاح می باشد. اثرگذاری این محصول به گونه ای است که موش پس از مصرف، به محل امن خود پناه برده و دچار انسداد دستگاه گوارش و ایست قلبی می گردد. متقاضیان این محصول، مدیران کشت و صنعت ها و کارخانه های صنایع غذایی بوده اند.

شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر/ دستگاه پاستوریزاتور و هموژنایزر غیرحرارتی همزمان به روش نانو کویتاسیون:
فناوری نانوکویتاسیون قابل استفاده در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب و پساب، صنایع غذایی و پاستوریزاسیون سرد، صنایع دارویی و تولید انواع نانوداروها، صنایع رنگ و پلیمر و صنعت نفت و پتروشیمی است. روش نانوکویتاسیون به عنوان روشی نوین جهت هموژنیزاسیون با مصرف پایین انرژی به صنایع مختلف عرضه می گردد. نانوکویتاسیون هیدرودینامیک اشاره به تشکیل و ترکیدن آنی نانوحباب ها در مایع دارد که در اثر کاهش فشار و سپس افزایش آنی آن با استفاده از هندسه خاص راکتور در سیال جاری ایجاد می گردد. به موجب حرکت و انفجار نانوحباب ها، یکنواختی مطلوب در سیال ایجاد می شود. هموژنیزاسیون در صنایع غذایی به ویژه صنعت لبنیات و نوشیدنی اهمیت ویژه ای دارد. پاستوریزاتور غیرحرارتی با عبور سیال از راکتورهای نانوکویتاسیون باعث کاهش بار میکروبی می شود. حفظ ارزش غذایی محصول بعد از فرایند پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون اهمیت ویژه‌ای دارد.

 شرکت پلاسما ایده آزما/ دستگاه مولد پلاسمای سرد افزایش چاپ‌پذیری بر روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی:
یکی از بزرگترین چالش هایی که در صنعت چاپ و بسته بندی در دنیا وجود دارد، چسبندگی پایین آنهاست. مواد پلیمری به واسطه ساختار شیمیایی ویژه ای که دارند ذاتاً دارای انرژی سطحی پایینی هستند که این امر باعث ضعیف شدن چسبندگی سطحی و یا حتی در برخی موارد عدم چسبندگی می شود. پلاسمای سرد به علت کار در فشار اتمسفری و دمای محیط به عنوان یکی از روش های پردازش و آماده سازی سطوح پلیمری مطرح است که می تواند بدون تاثیرگذاری بر خواص عمومی پلیمر و تخریب آن با عملیاتی سطحی به رفع این معضل بپردازد. اکثر متقاضیان این محصول، کارخانه‌های بسته بندی صنایع غذایی بوده اند.

شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو/ سامانه تولید کنسانتره پروتئینی آب‌پنیر با استفاده از فناوری غشاهای نانوساختار سرامیکی:
در این فرآیند از سامانه ترکیبی (هیبریدی) میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون برای جداسازی و تخلیص پروتئین‌های ارزشمند آب‌پنیر استفاده شده که شامل قسمت‌های مختلفی از جمله ماژول های غشایی MF وUF است. در ماژول‌های غشایی از غشاهای سرامیکی لوله‌ای با اندازه حفرات قابل کنترل در ابعاد نانومتری در محدوده عملکرد فرایندهای میکرو و اولترافیلتراسیون استفاده شده که خط تولید این نوع غشاها در شرکت دانش پژوهان صنعت نانو نصب و راه‌اندازی شده و با برند غشاهای نانوساختار سرامیکی DSN تولید می شود. بازدیدکنندگان این فناوری، عمدتا کارخانجات صنایع غذایی تولید و مصرف کننده لبنیات بودند.

در این نمایشگاه ۱۶۲ فرم تقاضای تبادل فناوری از سوی متقاضیان مختلف ثبت شد که توزیع این تقاضاها در نمودار زیر نمایش داده شده است.

filereader.php?p1=main_37ce1977c202513ac
نمودار۱٫ توزیع تقاضاهای ثبت شده به تفکیک فناوری های عرضه شده در نمایشگاه اگروفود ۲۰۱۷

در ادامه، همراه با عرضه محصولات و فناوری‌های معرفی شده، موارد زیر و چگونگی استفاده از آن را تشریح شد:
• هماهنگی جهت برگزاری دوره های آموزشی استفاده از فناوری نانو در صنایع
• تشریح حمایت ستاد توسعه فناوری نانو جهت توسعه بازار محصولات مبتنی بر فناوری نانو
• تشریح نحوه دسترسی صنایع به محصولات و فناوری‌های معرفی شده

همچنین گزارشهای صنعتی و کتابچه محصولات فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در بین بازدیدکنندگان از غرفه فناوری نانو توزیع گردید، که فهرست آن در ادامه مشاهده می‌شود:
۱- کتابچه محصولات فناوری نانو
۲- راهنمای محصولات فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی
۳- نانوکامپوزیت‌های زیست‌تخریب‌پذیر برای بسته‌بندی مواد غذایی
۴- مروری بر کاربردهای صنعتی پلاسمای سرد در چاپ و بسته‌بندی

بیست و چهارمین نمایشگاه بین الملی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از ۲ تا ۵ خرداد ماه سال ۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌الملی برگزار شد.

لازم به ذکر است گروه ترویج صنعتی کشاورزی و صنایع غذایی آمادگی دارد، دوره های تخصصی آشنایی با فرصت های تجاری و اقتصادی استفاده از فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی را به‌طور رایگان برگزار نماید.

متقاضیان جهت اطلاعات بیشتر از فناوری ها و خدمات معرفی شده و برگزاری و سرفصل‌های دوره‌های تخصصی آشنایی با فناوری نانو در صنایع، می توانند با ایمیل agrofood@nano.ir تماس حاصل فرمایند.