یازدهمین نمایشگاه فناوری ‌نانو آغاز به کار کرد

یازدهمین نمایشگاه فناوری ‌نانو با حضور دکتر سورنا ستاری‌فر، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو به همراه جمعی از فعالان عرصه‌ی فناوری نانو افتتاح شد.

یازدهمین نمایشگاه فناوری‌ نانو با حضور دکتر ستاری‌فر، معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور و دکتر سرکار، دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو در سالن خلیج فارس آغاز به کار کرد. این نمایشگاه از ۲۱ تا ۲۴ مهر ماه سال جاری برپا خواهد بود.

دکتر ستاری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن اظهار خرسندی از  رشد فناوری ‌نانو طی سالهای اخیر،  افزایش فروش محصولات نانویی را یکی از دستاوردهای بزرگ ستاد خواند و گفت: « خوشحالیم که نمایشگاه فناوری نانو هر سال به صورت مداوم تشکیل می‌شود و رسیدن ایران به رتبه چهارم در تولید علم در عرصه بین‌المللی ما را به سمت تجاری‌سازی محصولات نانویی سوق می‌دهد. در این راستا شرکتهای دانش‌بنیان برای صادرات محصولات خود با دو مشکل اساسی روبرو هستند که یکی یافتن پارتنر در کشور هدف و دیگری مشکل نقل و انتقالات مالی از طریق بانک‌های بین‌المللی است. »

ستاری هدف گذاری پیش روی فناوری نانو را توسعه صادرات محصولات مبتنی بر فناوری نانو عنوان کرد و گفت: « وجود صادرات ۶۵ میلیون دلاری در سال ۹۶ نشان می‌دهد که امکان توسعه صادرات در این حوزه وجود دارد. از طرفی با افزایش تعداد مقالات و پتنت ثبت شده و شرکت‌های دانش بنیان نانویی باید در عرصه صادرات سرمایه‌گذاری داشته باشیم. فروش صنعتی محصولات نانویی نیز نشان می‌دهد که حمایت از بخش خصوصی منجر به افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود. اکوسیستم خوبی نیز در این حوزه وجود دارد که شرکتهای دانش‌بنیان متکی به دولت نیستند و تغییرات ارزی نسبت به صنایع دیگر تأثیرات کمتری در شرکتهای دانش‌بنیان داشته است.

دکتر سرکار ‌‌در نشست خبری پیش از نمایشگاه گفت: « در ده جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو گذشته هدف حضور ذینفعان بوده است  تا مردم، دانشجویان و سیاستمداران با ظرفیت‌های ایران در عرصه فناوری نانو آشنا شوند اما در سال جاری با نگاه توسعه صادرات محصولات برنامه به گونه‌ای جهت‌دهی شده که این دوره میزبان صاحبان صنایع داخلی و خارجی باشیم. از مدیران صنعتی حوزه‌های مختلف مانند خودرو، آب و پساب، ساختمان و سلامت دعوت کردیم تا برای افزایش رقابت پذیری محصولات خود با بهره‌گیری از فناوری نانو به توان موجود اشراف پیدا کنند. بنابراین توسعه بازار شرکت‌ها و مخاطبین هدف‌گذاری شده و اصناف  مختلف از نمایشگاه دیدن خواهند کرد.»

یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو کار خود را با حضور بیش از۱۰۰ شرکت فعال در حوزه‌ی فناوری نانو در حالی آغاز کرد که یکی از اهداف آن تجاری‌سازی علم و تولید ثروت است، از این رو میزان حجم فروش محصولات نانو در سال گذشته، ۱۳۷۳۶ میلیارد ریال بوده‌ که نسبت به سال ۹۵ که این رقم ۷۰۴۴ میلیارد ریال بوده رشد ۹۵ درصدی را تجربه کرده‌ است. افزایش حجم بازار نانو در سال‌های ۹۳ ، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۹۷، ۹۸ و ۱۲۸ درصد بوده‌ است. بنابراین برای پنجمین سال پیاپی در بازه‌ی زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ شاهد افزایش دو برابری فروش محصولات نانو هستیم. در مجموع از ۱۳۷۳۶ میلیارد ریال فروش در سال ۹۶، ۸۲ درصد فروش داخلی و ۱۸ درصد صادرات به کشورهای دیگر بوده‌ است.

یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو ۲۱ الی ۲۴ مهرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج‌فارس برگزار می‌گردد. دراین جشنواره، نهادهای فعال در سه قالب حضور خواهند داشت که عبارتند از:

• نهادهای ترویجی شامل باشگاه دانش‌آموزی، فروشگاه کتاب تخصصی، انجمن‌های دانشگاهی و شرکت‌های آموزشی؛

• مراکزعلمی شامل آزمایشگاه، دانشگاه و پژوهشگاه، پارک و مرکز رشد؛

• شرکت‌های صنعتی در ۱۲ بخش (Pavilion) سازندگان تجهیزات، خودرو، آب و محیط زیست، بهداشت و سلامت، ساختمان، کشاورزی و بسته بندی، نانومواد، نساجی، نفت و صنایع وابسته، بازرگانی، شرکت‌های مشاوره‌ای – خدماتی و کارگزاران خدمات فناوری و بخش بین‌الملل؛

همزمان با برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های تخصصی و مراسم تجلیل از برترین‌ محصولات دارای تأییدیه فناوری نانو نیز برگزار خواهند شد.

گفتنی است دهمین نمایشگاه فناوری نانو در فضایی به مساحت ۶ هزار متر میزبان ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی در زمینه تولید فناوری نانو است. همچنین علاوه بر حضور شرکت‌های بین‌المللی، ۸ دانشگاه بزرگ داخلی دارای زیرساخت‌های فناوری نانو و ۱۴ آزمایشگاه ارائه‌دهنده‌ی خدمات فناورانه حضور دارند.