چاپ بیش از ۱۵۰ مقاله با استفاده از دستگاه‌های ساخت یک شرکت دانش‌بنیان

چاپ بیش از ۱۵۰ مقاله با استفاده از دستگاه‌های ساخت یک شرکت دانش‌بنیان

دو دستگاه از میکروسکوپ‌های رامان شرکت دانش بنیان تکفام‌سازان طیف نور (تکسان) در دانشگاه یزد و مرکز تحقیقات حلال نصب و راه‌اندازی شده است. براساس اطلاعات این شرکت در حال حاضر بیش از ۱۵۰ مقاله با استفاده از تجهیزات این شرکت در نشریات معتبر به چاپ رسیده است.

میکروسکوپ رامان شرکت تکفام‌سازان طیف نور (تکسان) در یک سال گذشته در دانشگاه یزد و مرکز تحقیقات حلال نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. سید حسن توسلی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «میکروسکوپ رامان از جمله تجهیزات پیچیده و گران‌قیمتی است که خوشبختانه فناوری ساخت آن در حال حاضر در داخل کشور وجود دارد و شرکت تکفام‌سازان طیف نور این محصول را به بازار عرضه کرده است.»

مدیرعامل تکفام‌سازان طیف نور ضمن تاکید بر کارنامه قابل قبول این میکروسکوپ می‌گوید: «تحقیقات زیادی با استفاده از این فناوری در حال جریان است. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ مقاله ISI چاپ شده است که در آن‌ها از تجهیزات شرکت تکفام‌سازان طیف نور استفاده شده است. این تعداد مقاله و روند رو به افزایش استفاده از این دستگاه‌ها نشان می‌دهد که کارایی این تجهیزات از سوی جامعه علمی داخل کشور مورد تایید قرار گرفته است.»

دکترتوسلی درباره مزیت‌های این دستگاه می‌گوید: «این میکروسکوپ عملکرد بالایی داشته و مشابه میکروسکوپ‌های خارجی است در حالی که قیمت آن تنها یک‌چهارم آن‌ها است از این نظر می‌توان گفت که این محصول می‌تواند نیاز محققان را در بخش تصویربرداری رامان برآورده سازد و تهیه آن توسط مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مقرون‌به‌صرفه است.»

وی با اذعان به پتانسیل‌های میکروسکوپ رامان تکفام‌سازان طیف نور برای صادرات به کشورهای دیگر، گام بعدی این شرکت را تمرکز روی بازار صادرات اعلام کرد و افزود: «یک تیم بازاریاب برای توسعه بازار داخل و خارج ایجاد کرده‌ایم تا بتواند این محصول را به مراکز تحقیقاتی و محققان معرفی کرده و پتانسیل‌های آن را در توسعه فناوری تبیین کند. علاوه بر فعالیت‌های این تیم بازاریابی، روی شرکت در نمایشگاه‌ها نظیر نمایشگاه ساخت ایران تاکید زیادی داریم چرا که این نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای معرفی تجهیزات آزمایشگاهی است.»

دکتر توسلی درباره روند توسعه این محصول گفت: «بعد از مطرح شدن ایده ساخت این دستگاه، کار تحقیقاتی را آغاز کردیم و در این مسیر ستاد توسعه فناوری‌نانو نیز از طرح ما حمایت کرد. در نهایت موفق به ساخت دستگاهی شدیم که می‌تواند نیاز محققان را برآورده سازد.»

شرکت دانش‌بنیان تکسان در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ و با هدف طراحی و تولید دستگاه های پیشرفته اپتیکی و طیف‌سنجی نوری تأسیس شد و در حال حاضر با کمک نیروی انسانی متخصص متشکل از اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی موفق به ساخت تجهیزاتی نظیر طیف‌سنج نوری، رامان پورتابل شده است.

لیست مقالاتی که در آن از دستگاه رامان این شرکت استفاده شده از اینجا قابل مشاهده است.