ارائه فرآیند استاندارد‌سازی و گواهی‌دهی محصولات فناوری نانو در گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان ملی استاندارد

ارائه فرآیند استاندارد‌سازی و گواهی‌دهی محصولات فناوری نانو در گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان ملی استاندارد

نمایندگان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در روز سه‌شنبه دوم مهرماه ۱۳۹۸، مهمان ویژه گردهمایی و هم‌اندیشی مدیران ستادی و استانی سازمان ملی استاندارد ایران با حضور نیره پیروزبخت؛ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و تعدادی از معاونان این سازمان بودند.

این گردهمایی طی ۲ روز با حضور تمام مدیران کل استاندارد استان‌ها، معاونان و مدیران ستادی سازمان ملی استاندراد ایران با هدف ایجاد هماهنگی، برنامه‌ریزی و ارائه پیشنهادات برای پیشبرد اهداف سازمان ملی استاندارد برگزار شد.

در ابتدای گردهمایی مهندس مرندی مقدم به‌طور خلاصه دستورالعمل اعطای مجوز استفاده از نشان نانو و روندنما (فلوچارت) اجرای فرآیند مجوز استفاده از نشان‌نانو را برای مدعوین ارائه کرد.

در ادامه دکتر علی بیت‌اللهی، رئیس کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو به طور خلاصه تعاریف و مفاهیم اولیه فناوری نانو، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای ستاد نانو و به ویژه فعالیت‌های استاندارد‌سازی و گواهی‌دهی محصولات فناوری نانو و همچنین اقدامات انجام شده در خصوص اجرای فرآیند مجوز استفاده از نشان نانو و اقدامات آتی از قبیل افزایش شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده، برنامه‌ریزی برای عقد تفاهم‌نامه با سایر کشورها در خصوص به رسمیت شناختن نشان نانو با هدف توسعه صادرات محصولات و انتقال تجربه کشور در زمینه گواهی‌دهی محصولات فناوری به سایر کشورها را برای مدیران ستادی و استانی تشریح نمود. وی همچنین پیشنهاد تشکیل یک کمیته راهبردی مشترک بین سازمان ملی استاندارد و ستاد نانو به منظور سیاست‌گذاری و هماهنگی‌های لازم برای موضوع استاندارد‌سازی فناوری نانو و تعامل بیشتر و رفع ابهامات و موانع موجود برای استانداردسازی و گواهی‌دهی محصولات فناوری نانو ارائه کرد.

در ادامه این گردهمایی نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از پیشنهاد تشکیل کمیته راهبردی مشترک میان سازمان ملی استاندارد و ستاد نانو استقبال کرد و در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار داد. وی با اشاره به تفاهم‌نامه بین استاندارد ایران و روسیه با هدف تبادل استانداردهای مشترک در توسعه روابط تجاری، اظهار امیدواری کرد با همکاری متقابل بین استاندارد ایران و روسیه، نشان نانو به رسمیت شناخته شود و صادرات محصولات فناوری نانو تسهیل شود.

لازم به یادآوری است نشان نانو مجوزی است که به کالاهای مصرفی فناوری نانو پس از انجام آزمون‌ها و ارزیابی‌های لازم اعطا می‌شود. این نشان مصوب شورای عالی استاندارد است و اعطای آن به کالاهای مصرفی فناوری نانو با همکاری ستاد نانو و سازمان ملی استاندارد ایران به زودی در کشور اجرایی خواهد شد.