تقاضای حمایت از تولید سوخت کم سولفور در صنایع کشتیرانی

در حال حاضر پتانسیل تولید سوخت کم سولفور مورد نیاز صنعت کشتیرانی جهت اجرای قانون ۲۰۲۰ در داخل کشور توسط برخی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو وجود دارد. این روش شامل روش‌هایی مانند ODS در ترکیب با روش ترکیب سوخت‌ها است. به همین علت این شرکت‌های دانش‌بنیان تقاضای حمایت‌های دولتی را دارند.

از جمله مهم‌ترین نیازهای صنایع دریایی و کشتیرانی، استفاده از سوخت با درصد سولفور پایین است. به گفته مدیر بخش تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه نانو، در حال حاضر پتانسیل تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور وجود دارد اما نیاز به حمایت‌های دولتی است.

به گفته حسین کازرونی، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو در کشور، توانایی تولید سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را با روش‌هایی مانند ODS در ترکیب با روش ترکیب سوخت‌ها دارند. با توجه به اینکه در حال حاضر نیاز فعلی صنعت کشتیرانی داخلی به حدود یک و نیم تا دو میلیون تن سوخت کم سولفور در سال است، از وزارت نفت و سایر نهادهای دولتی انتظار می‌رود حمایت‌های لازم برای تولید سوخت کم سولفور را انجام دهند تا بتوان از بحران اولیه اجرای قانون ۲۰۲۰ عبور کرد. البته باید توجه کرد که جهت اجرای قانون ۲۰۲۰ در نهایت نیاز به راه‌اندازی پالایشگاه‌ها برای تولید انبوه این نوع سوخت است اما تا قبل راه‌اندازی پالایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نانو از نظر فناوری تولید و پتانسیل تأمین این میزان سوخت، می‌توانند به صنعت کشتیرانی در عبور از این بحران کمک کنند.

کازرونی اعلام کرد که در مجموعه تولیدی خود می‌تواند با ترکیب روش‌های ODS و ترکیب سوخت‌ها، در روز ۲۰۰ تن سوخت کم سولفور تولید کند. به گفته این صنعتگر، روش‌هایی مانند روش HDS نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بسیار بالا و تا یک میلیارد دلار دارند اما در روش ترکیبی ذکر شده می‌توان تنها با ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه اولیه، تولید سوخت کم سولفور را عملیاتی کرد.

حسین کازرونی اظهار کرد که ترکیب روش ODS و ترکیب سوخت‌ها برای گوگردزدایی از سوخت شناورها به دلیل هزینه‌های طولانی مدت آن تنها روشی کوتاه‌مدت است تا بتوان از بحران فعلی عبور کرد و به همین دلیل از سازمان‌های مرتبط و مالکان کشتی انتظار حمایت می‌رود تا بتوان به موقع و با قیمت مناسب سوخت کم سولفور مورد نیاز را در اختیار ناوگان کشتیرانی کشور قرار داد.