استفاده از عایق حرارتی نانویی در شرکت پالایش نفت تبریز

استفاده از عایق حرارتی نانویی در شرکت پالایش نفت تبریز

شرکت پالایش نفت تبریز تاییدیه عملکردی نانوعایق شرکت پاکان آتیه نانودانش را صادر کرده است. این تاییدیه پس از انجام تست‌های پایلوت روی عایق حرارتی حاوی مواد هواژل شرکت پاکان آتیه نانودانش صادر شده است.

شرکت پاکان آتیه نانودانش یکی از شرکت‌های تولیدکننده عایق‌های هواژل در کشور موفق به ارائه نانومحصولی شده که می‌تواند برای حل بخشی از مشکلات صنعت نفت و گاز استفاده شود. این شرکت با استفاده از فناوری نانو عایق حرارتی ویژه‌ای تولید کرده که می‌تواند در عین سبک بودن و ضخامت کم، عملکرد بسیار بالایی داشته باشد.

شرکت پالایش نفت تبریز متقاضی این فناوری است. امین خاکباز؛ کارشناس بخش بازاریابی شرکت پاکان آتیه نانودانش می‌گوید: «در حال حاضر این فناوری به صورت پایلوت در شرکت پالایش نفت تبریز اجرا شده و تاییدیه عملکرد این عایق حرارتی نیز از سوی این شرکت صادر شده است. پس از اجرا موفقیت‌آمیز این فناوری در شرکت پالایش نفت تبریز، این شرکت به دنبال خرید این محصول و استفاده از آن در خط لوله‌های خود است.»

خاکباز درباره ویژگی‌های این محصول می‌گوید: «این عایق با استفاده از مواد هواژل ساخته شده و با ضخامت بسیار کم می‌تواند سطح را در برابر گرما محافظت کند. عایق‌کاری خط لوله بخار با دمای ورودی ۳۹۶ درجه سانتی‌گراد به نحوی که پس از  عایق‌کاری دمای لوله به دمای محیط برسد کاری چالش‌برانگیز است. البته عایق باید علاوه بر ایجاد مقاومت گرمایی، مانع از خوردگی زیر سطح و پوسیدگی شود. این نانومحصول برای پاسخ به این نیاز طراحی و تولید شده است. این ایزولاسیون حرارتی با توجه به اختلاف دمای ۳۷۰ درجه سانتی‌گراد با محیط اطراف مانع از اتلاف انرژی گرمایی می‌شود.»

وی درباره ظرفیت خط تولید این شرکت می‌گوید: «در حال حاضر ظرفیت ۱۰ هزار مترمربع در سال را دارا هستیم که در صورت وجود نیاز بیشتر در بازار می‌توانیم این ظرفیت را ارتقاء دهیم.»

به گفته مهندس خاکباز کار روی این فناوری از ۱۵ سال قبل آغاز شده بود و سه سال قبل با ثبت شرکت پاکان آتیه نانودانش مرحله تجاری‌سازی این فناری آغاز شد. برای تامین هزینه‌های کار، سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی جذب شده است.

خاکباز امکان تولید صنعتی این عایق را یکی از مزیت‌های این طرح می‌داند. شرکت پالایش نفت تبریز به عنوان متقاضی این محصول، در حال حاضر سهم حدود ۷ درصدی در توان تصفیه نت خام کل کشور را به خود اختصاص داده است.