صادرات ورق‌های کابینت نانویی ایران به آذربایجان

صادرات ورق‌های کابینت نانویی ایران به آذربایجان

یکی از تولیدکنندگان ورق‌های فومیزه تقویت شده با نانوذرات سیلیکا موفق به صادرات محصولات خود به کشور آذربایجان شده است. این ورق‌ها در ساخت کابینت استفاده می‌شوند.

گروه صنعتی شفیق در اولین گام‌های صادراتی خود در حوزه ورق فومیزه حاوی نانوذرات، محصولات خود را به کشور آذربایجان صادر کرد. محسن بهرامی مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت از رایزنی گروه صنعتی شفیق برای صادرات به کشورهای عمان و عراق خبر داد.

دکتر بهرامی درباره گروه صنعتی شفیق می‌گوید: «ما یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید ورق‌های فومیزه هستیم که استفاده از نانوذرات را در خط تولید محصولات خود وارد کرده‌ایم. برای ترکیب نانوذرات با ورق‌های فومیزه نیاز به پیچیدگی‌های فنی و تجهیزاتی بود که برای این کار تغییراتی در تجهیزات خط تولید خود ایجاد کردیم، در حال حاضر بیشتر ظرفیت خط تولید ما به ورق‌های تقویت شده با نانوذرات تعلق دارد.»

مدیر بخش تحقیق و توسعه گروه صنعتی شفیق درباره مزیت این نانومحصول می‌گوید: «ورق‌های فومیزه استحکام کمی دارند از این رو برای تقویت آن‌ها روکش استفاده می‌شود. ما از نانوذرات برای نظم‌دهی به سلول‌های سازنده این ورق‌ها استفاده کردیم که با این کار میزان پیچ‌خوری و سختی ورق افزایش می‌یابد. این ورق‌ها به دلیل تقویت شدن با نانوذرات نسبت به خط و خش مقاومت بالاتری پیدا کرده‌اند.»

وی از فروش ۲۰۶ میلیارد ریالی در سال ۹۷ سخن گفت که روند فروش این شرکت در سال ۹۸ رو به افزایش بوده و تاکنون به ۱۵۰ میلیارد ریال رسیده است. دکتر بهرامی استفاده از فناوری‌نانو را عامل رشد فروش این شرکت عنوان می‌کند و می‌گوید: «در ابتدا یک خط تولید داشتیم که بعد از استفاده از نانوذرات و افزایش تقاضای بازار خط‌های دوم و سوم را نیز راه‌اندازی‌کرده‌ایم و در حال حاضر به دنبال راه‌اندازی خط تولید چهارم هستیم. این محصولات از طریق نمایندگی‌های ما در سراسر کشور توزیع می‌شود.»

مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت از برنامه‌های آتی گروه صنعتی شفیق برای توسعه ورق‌های ضدUV خبر داد که در آینده نزدیک وارد بازار می‌شود.

لازم به ذکر است مهم‌ترین کاربرد ورق فومیزه پلی‌وینیل کلراید حاوی نانوذرات در کابینت آشپزخانه است. در حالی که برخی نمونه‌های موجود ورق فومیزه موجود در بازار حداقل‌های لازم برای پیچ‌خوری ورق جهت کاربرد به عنوان کابینت آشپزخانه را ندارند، شرکت شفیق توانسته محصولی با استاندارد بالا تولید کند. گروه صنعتی شفیق خط تولید خود را براساس استفاده از نانوذرات سیلیکا و بهینه‌سازی فرمولاسیون تغییر داده و در حال حاضر بر همین اساس محصول خود را تولید می‌کند. ورق‌های فومیزه پلی‌وینیل کلراید، از ضخامت ۳ تا ۳۰ میلی‌متر با عرض ۱۲۲۰ میلی‌متر تولید می‌شوند و طول محصول خروجی بنا بر سفارش مشتری برش داده می‌شود و به اندازه استاندارد درمی‌آید.

در حال حاضر شرکت‌های تولیدی سازه‌های PVC، شرکت‌های دکوراتیو، شرکت‌های تبلیغاتی جهت تولید تابلوهای تبلیغاتی و جایگاه‌های نمایشگاهی از طرف‌های قرارداد گروه صنعتی شفیق برای تولید و خرید این محصول هستند.

گروه صنعتی شفیق با تکیه بر بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در صنعت تولیدی کشور و در راستای دستیابی و تحقق برنامه‌های توسعه و اهداف کلان خود و با درنظر گرفتن اهمیت روزافزون صنایع ساختمانی در کشور، اقدام به ورود به صنعت تولید ورق‌های فومیزه و یا صفحات فوم پی‌وی‌سی (PVC) کرده و از سال ۱۳۹۰ با سرمایه‌گذاری بر تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز و تأمین نیروی انسانی متخصص و با معرفی برند ساپنل فعالیت خود را در صنعت تولید ورق‌های فومیزه آغاز کرده است.