حفظ درخشندگی شیرآلات در برابر مواد شیمیایی خورنده با نانوپوشش ایرانی

حفظ درخشندگی شیرآلات در برابر مواد شیمیایی خورنده با نانوپوشش ایرانی

شیرآلات تولیدی شرکت آتریسا به دلیل داشتن پوشش‌های نانویی در برابر مواد خورنده مقاوم بوده و درخشندگی خود را حفظ می‌کنند. این نانوپوشش‌ها به روش رسوب فیزیکی بخار (PVD) و با استفاده از دستگاه پوشش‌دهی ایرانی اعمال می‌شود.

شرکت شیرآلات بهداشتی آتریسا با استفاده از فناوری پوشش‌دهی در خلاء، محصولاتی به بازار عرضه می‌کند که در برابر عوامل خورنده نظیر مواد شیمیایی و جرم‌گیرها مقاوم است. در نتیجه‌ استفاده از این نانوپوشش‌ها، زیبایی و درخشندگی شیرآلات از گزند مواد شیمیایی مصون می‌ماند.

حسن علی تقی‌لو، مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی آتریسا می‌گوید: «ما از فناوری لایه‌نشانی در خلاء موسوم به PVD برای ایجاد نانوپوشش از جنس تیتانیوم روی سطح شیرآلات استفاده می‌کنیم. با این روش که نوعی آبکاری در خلاء به شمار می‌رود می‌توان رنگ طلایی و کرم مانند روی سطح شیرآلات ایجاد کرد. بسیاری از مصرف‌کنندگان علاقه‌مند ظاهر کُرمی شیرآلات هستند که معمولا با آبکاری معمولی به دست می‌آید. با استفاده از PVD موفق به ایجاد نانوپوششی شدیم که رنگی شبیه به کرم دارد و در عین حال مقاومت آن از پوشش‌های کرم رایج بسیار بیشتر است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این نانوپوشش‌ها موجب افزایش ۶ تا ۸ برابر استحکام شیرآلات نسبت به پوشش‌های کرمی می‌شود.»

وی می‌افزاید: «بسیاری از بانوان در منزل از مواد شوینده و جرم‌گیرها استفاده می‌کنند که این کار موجب آسیب به شیرآلات می شود چرا که بخارات این مواد روی بدنه شیرآلات نفوذ کرده و پوشش را به مرور زمان از بین می‌برد. اما با این روش می‌توان نانوپوششی روی سطح ایجاد کرد که ساختار یکنواخت و عاری از خلل و فرج داشته باشد. در نتیجه نفوذ بخارات شیمیایی در آن به حداقل می‌رسد، طول عمر پوشش افزایش یافته و زیبایی و درخشندگی آن حفظ می‌شود.»

مهندس تقی‌لو درباره تجربه خود از به‌کارگیری فناوری‌نانو می‌گوید: «چند سال پیش من اعتقادی به استفاده از پوشش‌های نانویی نداشتم و تصور نمی‌کردم که یک پوشش با ضخامت بسیار اندک بتواند عملکرد قابل توجهی داشته باشد. اما بعدها که تحقیقاتی در این باره انجام دادم و به صورت عملی وارد حوزه نانوپوشش شدم از تاثیر نانوپوشش‌ها روی محصولات شگفت‌زده شدم به طوری که به سرعت این فناوری را در خط تولید به کار گرفتم. به صاحبان مشاغل توصیه می‌کنم که جنبه‌های مختلف فناوری‌نانو را در فعالیت‌های خود درنظر بگیرند.»

به گفته مهندسی تقی‌لو، در حال حاضر این شرکت از دستگاه PVD ساخت داخل که توسط شرکت یارنیکان صالح تولید شده استفاده می‌کند و به دلیل عملکرد مثبت این دستگاه به دنبال خرید دستگاه دیگری از این شرکت است.

لازم به ذکر است اعمال پوشش‌های نانوساختار موجب افزایش سختی و مقاومت به خوردگی بیشتر در مقایسه با پوشش‌های ضخیم‌تر می‌شود. از طرفی، رنگ مهم‌ترین خاصیت پوشش‌های تزئینی بوده و شناخته شده‌ترین پوشش سخت تزئینی TiN  است. با پوشش‌دهی TiN بر روی زیرلایه‌ای مسطح، این پوشش ظاهری جذاب ایجاد کرده و سختی بالا و سایش کم را به ارمغان می‌آورد. این پوشش با ظاهری طلایی رنگ و کرمی، قابلیت اعمال روی سطوح شیرآلات ساخته شده از مواد مختلفی مانند آلیاژ برنج و زاماک را دارا است. این روش قابلیت ایجاد لایه نازک با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر را فراهم کرده و چسبندگی و یکنواختی مناسبی در روی زیرلایه را دارد.