ترکیب دو فناوری برای تحریک سیستم ایمنی و ساخت واکسن

ترکیب دو فناوری برای تحریک سیستم ایمنی و ساخت واکسن

شرکت آرکتوروس تراپیوتیکس با ترکیب سیستم رهاسازی نانوذره‌ای LUNAR™ و فناوری رونویسی تکرار شونده RNA موفق به ارائه سامانه‌ای شده که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود که از آن می‌توان برای تولید واکسن استفاده کرد.

آرکتوروس تراپیوتیکس (ArcturusTherapeutics)، از شرکت‌های فعال در حوزه پزشکی RNA، اعلام کرد که این شرکت موفق به توسعه پلتفورم استار (STARR) خود شده است؛ فناوری رونویسی تکرار شونده از RNA که برای تولید واکسن قابل استفاده است.

این پلتفورم ترکیبی از® LUNAR و رونویسی تکرار شونده RNA بوده که در آن از یک سامانه رهایش نانوذره‌ای استفاده شده است. فناوری STARR technology™ برای تولید پاسخ ایمنی محافظت شده یا تحریک بیان پروتئین درمانی استفاده می‌شود تا به‌طور بالقوه از بروز بیماری‌ها جلوگیری یا آن‌ها را معالجه کند. واکسن تولید شده با رونویسی تکرار شونده RNA باعث بیان سریع آنتی‌ژن در سلول‌های میزبان شده و موجب می‌شود تا پاسخ سلول‌های T تقویت شود. انتظار می‌رود تا ترکیب RNA دوام بیشتری داشته باشد و میزان دوز در مقایسه با واکسن‌های مبتنی بر RNA رایج کاهش یابد.

پد چیووکولا از مدیران شرکت آرکتوروس می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که فناوری STARR technology™ را به پلتفورم خود اضافه کردیم. تجربه ما در بخش طراحی و تولید RNA با سامانه رهایش نانوذره‌ای LUNAR ترکیب شده و در نهایت رهیافت منحصربه‌فردی به‌دست آمده است که شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از آن واکسن‌های حیوانی یا انسانی تولید کنند.

آرکتوروس در سال ۲۰۱۳ در ساندیگو تأسیس شد. این شرکت دو فناوری شیمی Oligomer™ و سیستم رهاسازی نانوذره‌ای LUNAR™ را برای تولید دارو به کار گرفته است. این فناوری‌ها قابل استفاده در پزشکی RNA مختلف نظیر RNA پیغامبر، RNA تداخلی و میکرو RNA هستند. این شرکت، فناوری عامل نوکلئومونومر (UNA) را رمزگشایی کرده و مالکیت فکری آن در قالب پتنتی به ثبت رسانده است. از این فناوری برای هدف قرار دادن هر نوع ژنی در ژنوم انسان می‌توان استفاده کرد. این فناوری قابل استفاده در ژن ویروس‌ها و گونه‌های مختلف جانوری نیز است.

این شرکت از ۱۷۷ پتنت ثبت شده در کشورهای مختلف اروپایی، چین و دیگر کشورها بهره‌مند است.