درس از شکست یک استارت‌آپ و راه‌اندازی شرکتی برای ساخت نانوحسگر میکروسیالی

درس از شکست یک استارت‌آپ و راه‌اندازی شرکتی برای ساخت نانوحسگر میکروسیالی

علی فرزبود بعد از مشاهده شکست استارت‌آپی که به دنبال ساخت دستگاه آنالیز خون از روی یک قطره خون بود، استارت‌‌آپ نانویی خود را راه‌اندازی کرد تا طرحی مشابه را تجاری‌سازی کند. وی موفق به جذب سرمایه برای توسعه این فناوری شده است.

یک استارت‌آپ‌ نانویی به نام نانولیکوئید سلوشنز (Nano Liquid Solutions) رهیافت‌ جدیدی ارائه کرده که در آن با استفاده از فناوری‌نانو می‌توان آزمایش خون را روی یک قطره از خون بیمار انجام داد.

این استارت‌آپ که ماحصل یک پروژه دانشجویی در مقطع دکتری است، روشی ارائه داده که امکان بررسی چند ماده در خون بیمار از روی یک قطره خون فراهم می‌شود. مشتری اولیه این فناوری در مرحله اول سازمان‌های سلامتی و پزشکی بوده اما در ادامه انتظار می‌رود که داروخانه‌ها و حتی سالن‌های بدنسازی نیز از این فناوری بهره‌مند شوند.

علی فرزبود، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانولیکوئید دکتری خود را در دانشگاه تگزاس سپری کرد و روی طرح نظارت و پایش پساب کار کرده است. در طول سال دوم کار خود، فرزبود با مشاهده سرانجام یک شرکت شکست‌خورده به نام ترانوس (Theranos) به این نتیجه رسید که بهتر است دامنه تحقیقات خود را تغییر داده و به جای پساب، روی رصد خون کار کند. بخشی از انگیزه تحصیلات علی این بود که بتواند چیزی بسازد که روی سلامت و زندگی مردم تاثیرگذار باشد.

وی پس از بررسی مسائل مربوط به مراقبت بهداشت و وضعیت فعلی مدل‌های آزمایش خون، دریافت که این دستگاه آزمایش خون می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامت جامعه بگذارد.

ترانوس استارت‌آپی بود که توسط یک جوان ۱۹ ساله در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد که به دنبال آزمایش خون با استفاده از مقدار کمی از خون بود اما این شرکت ده میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۴ با شکست مواجه شد.

فرزبود می‌گوید: «شکست ترانوس موجب شد تا جمع‌آوری سرمایه برای نانولیکوئید سخت شود اما توانستیم برای کار خود سرمایه‌گذار پیدا کنیم.»

نانولیکوئید در تابستان امسال موفق به کسب جایزه ۲۵ هزار دلاری برنامه کارآفرینی ماوریک در دانشگاه تگزاس شد.

دستگاهی که شرکت نانولیوکوئید به دنبال ساخت و تجاری‌سازی آن است یک پلتفورم میکروسیالی بوده که از تنش سطحی به جای فشار استفاده می‌کند. از آنجایی که کشش سطحی نیروی غالب در مقادیر نانومقیاس است بنابراین می‌توان از آن برای انتقال یک قطره کوچک خون استفاده کرد.

این فناوری شامل حسگر الکتروشیمیایی یکپارچه بوده که یک قطره خون را در مدت کمتر از نیم ساعت بررسی می‌کند.