چسب سنگ نانویی، از پایان‌نامه دانشجویی تا یک محصول صنعتی

چسب سنگ نانویی، از پایان‌نامه دانشجویی تا یک محصول صنعتی

یک شرکت نانویی موفق به تولید چسب سنگ آنتی‌باکتریال نانویی شده است که می‌توان از آن در بیمارستان‌ها، استخرها و تمام سازه‌هایی که نیاز به پوشش آنتی‌باکتریال دارند، استفاده کرد. این پروژه ماحصل تداوم کار روی نتایج پایان‌نامه دانشجویی یکی از دانش‌آموختگان حوزه فناوری‌نانو است.

چسب سنگ آنتی‌باکتریال نانویی شرکت مهندسی ایده‌سازان و فناوران جوان صنعت، ماحصل فعالیت‌ یکی از دانش‌آموختگان این مرزوبوم است که روی سنتز نانوذرات اکسیدروی کار می‌کرد که در نهایت بعد از فارغ‌التحصیل شدن و توسعه این فناوری، اقدام به تولید این محصول کرده است.

محمد مهدی نعمتی، مدیرعامل شرکت مهندسی ایده‌سازان و فناوران جوان صنعت می‌گوید: «در دوران دانشجویی روی سنتز نانوذرات اکسیدروی کار می‌کردم، بعد از فارغ‌التحصیلی و استخدام در دانشگاه علوم پزشکی متوجه نیاز بخش پزشکی به مواد آنتی‌باکتریال شدم. اتاق‌های عمل نیاز به تمیزکاری روزانه دارند و گاهی در طول روز چند بار باید تمیز شوند، از آنجایی که نانوذرات اکسیدروی خواص آنتی‌باکتریال داشتند به فکر تولید پوشش نانویی از این نانوذرات افتادم، پوشش که بتواند مانع جذب خون به دیوار شده و به سادگی از سطح زدوده شود. ماحصل این کار، تولید پوشش‌هایی از جنس اکسیدروی بود که دارای خواص آنتی‌باکتریال هستند.»

نانوپوشش آنتی‌باکتریال موسوم به پلی‌نانوپاک و نانوچسب آنتی‌باکتریال از جمله محصولات شرکت مهندسی ایده‌سازان و فناوران جوان صنعت هستند.

مهندس نعمتی می‌گوید: «تا پیش از این در یکی از مراکز رشد مستقر بودیم و تازه سه ماه است که دفتر مستقلی برای شرکت گرفته‌ایم. شرکت ما بسیار نوپا بوده اما تا اینجای کار موفق عمل کرده است. ما تاکنون ۸۰۰ کیلو از چسب نانویی آنتی‌باکتریال فروخته‌ایم. این چسب به صورت پایلوت در پروژه‌های مختلف نظیر اتاق عمل و آزمایشگاه بیمارستان شهید فقیهی شیراز و اتاق عمل و آزمایشگاه بیمارستان حضرت زینب شیراز مورد استفاده قرار گرفته است.»

به اعتقاد مدیرعامل شرکت مهندسی ایده‌سازان و فناوران جوان صنعت این پوشش نانویی می‌تواند عفونت را در فضای بیمارستانی کنترل کند.

نعمتی از کم‌توجهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نسبت به فناوری‌های نوین نظیر این محصول گله‌مند بوده و امیدوار است که اعتماد به شرکت‌های نوپا و محصولات پیشرفته این شرکت‌ها در صنعت افزایش یابد تا مسیر توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان هموارتر شود.

نانوچسب آنتی‌باکتری نانویی به صورت اختراع در داخل کشور ثبت شده است. این محصول دانش‌بنیان این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد که بتواند بیشتر سطوح مثل چوب، سنگ، شیشه و غیره را در مدت زمانی کوتاه بچسباند و همچنین در کاربردی خاص از این محصول می‌توان به عنوان عایق در سطوح مختلف نظیر استخر، پشت‌بام، سرویس بهداشتی و غیره استفاده نمود. از جمله کاربردهای دیگر این محصول استفاده از آن به عنوان افزودنی به بتون است که سبب آب‌گریزی و عدم ترک خوردن بتون می‌شود این محصول دارای نانوذرات اکسیدروی بودن و خاصیت آنتی‌باکتریالی دارد و این خاصیت محصول را در کاربرد به عنوان درزگیری بسیار متمایز از سایر محصولات مشابه می نماید. از جمله گواهی‌نامه و تاییدیه‌های این محصول می‌توان به گواهی ثبت اختراع، نانومقیاس و استاندارد ۱۰۹۰۰ آنتی‌باکتریال و ۱۴۷۱۸ چسب سنگ اشاره نمود.