ماسک با قابلیت استفاده مجدد، حاوی نانوذرات اکسید مس

استارت‌آپ مولتی‌اسکل اینتگریتد تکنولوژی سلوشنز به دنبال تجاری‌سازی نوعی ماسک با قابلیت استفاده مجدد است که روی سطح آن با مواد حاوی نانوذرات اکسیدمس پوشانده شده است. این فناوری پتنت شده، توسط محققان موسسه IUPUI توسعه یافته و قرار است در قالب این استارت‌آپ اقدام به تجاری‌سازی آن کند.

مس از دیرباز به‌عنوان یک فلز با خواص ضدباکتریایی شناخته شده است، به تازگی این ماده توسط محققان موسسه توسعه نانوسیستم‌های مجتمع برای حل مشکلی رایج به کار گرفته شده است. آن‌ها از این فلز برای تولید ماسک‌های صورت با قابلیت استفاده مجدد استفاده کردند.

منگیلال آگاروال، مدیر این موسسه می‌گوید: «ما به این موضوع می‌اندیشیدیم که چگونه می‌توان از این فناوری برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ استفاده کرد. هر ویروسی که روی سطح مس قرار گیرد به دلیل خاصیت ضدویروسی آن از بین می‌رود.»

از این رو محققان از یک فناوری پتنت شده توسط این موسسه استفاده کردند تا ماسک با قابلیت استفاده مجدد تولید کنند که در آن از مس استفاده شده است.

آگاروال می‌گوید: «این ماسک‌ها اکسید مس دارند که دارای موروفولوژی نانومتیر هستند. با این ویژگی می‌توان از این اکسیدمس برای از بین بردن ویروس‌هایی نظیر کووید ۱۹ استفاده کرد. برخی ماسک‌های پارچه‌ای به دسته‌ای از ذرات اجازه عبور می‌دهند اما این فناوری می‌تواند ۱۰۰ درصد ذرات را جذب کرده و در ادامه ویروس‌ها را غیرفعال کند.»

این فناوری که در ابتدا در موسسه IUPUI ارائه شده، امکان تولید مواد کامپوزیتی ارزان و سبک را با کمک نانومواد فراهم می‌کند، کامپوزیت‌هایی که قابل اعمال روی سطح لوازم خانگی بوده و می‌توان از آن برای حفاظت از منسوجات استفاده کرد. وجود نانوذرات مس روی سطح منسوجات موجب غیرفعال شدن ویروس می‌شود.

آگاروال می‌گوید: «برای تبدیل هر پارچه‌ای به ماسک یا فیلتر، باید روی آن را با این نانوساختارها پوشش داد و برای این کار از یک دستگاه چاپ رول به رول استفاده کردیم. ما در حال استفاده از میدان الکتریکی برای اسپری کردن نانوالیاف روی این منسوجات هستیم.»

برای تجاری‌سازی این فناوری، آن‌ها شرکت مولتی‌اسکل اینتگریتد تکنولوژی سلوشنز (Multiscale Integrated Technology Solutions) را تاسیس کرده‌اند، شرکتی که به‌عنوان یک استارت‌آپ، برنده رقابتی موسوم به Elevate Nexus Statewide Pitch Competition شده است.

تجاری‌سازی این فناوری می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی زندگی مردم جهان داشته باشد.