حمایت ۲٫۵ میلیارد دلاری آمریکا از واکسن ضدکرونا حاوی نانوذرات

دولت آمریکا که پیش از این در حدود یک میلیارد دلار به شرکت مدرنا برای توسعه نانوواکسن ضدکرونا اعطا کرده بود، تقریبا ۱٫۵ میلیارد دلار دیگر به این شرکت اختصاص داد تا مدرنا بتواند به سرعت ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را به دولت آمریکا تحویل دهد.

دولت آمریکا برای تسریع توسعه واکسن ضدکرونا ۲٫۵ میلیارد دلار از فناوری شرکت مدرنا (Moderna) حمایت می‌کند. مدرنا در حال ساخت واکسن ضدکرونا با استفاده از فناوری RNA پیغامبر (mRNA) است.

دولت آمریکا پیش از این مبلغی در حدود یک میلیارد دلار از مدرنا حمایت کرده بود که به تازگی ۱٫۵۲۵ میلیارد دلار دیگر نیز از این شرکت پشتیبانی مالی کرده است تا در نهایت ۱۰۰ میلیون دوز واکسن ضدکرونا را از این شرکت دریافت کند.

این بودجه جدید همراه حمایت قبلی دولت آمریکا از شرکت مدرنا برای تشویق این شرکت به‌منظور تحویل به موقع واکسن ضدکرونا است. این شرکت اعلام کرده است که دولت آمریکا گزینه‌ای نیز برای خرید ۴۰۰ میلیون دوز دیگر از این واکسن روی میز دارد.

mRNA-1273 واکسنی است که در آن mRNA درون نانوذرات لیپیدی کپسوله شده است. این واکسن با وارد شدن به داخل بدن موجب تشکیل پروتئین S ویروس کرونا در بدن می‌شود. این واکسن یکی از گزینه‌های پیشرو در میان گزینه‌هایی است که شرکت‌های مختلف برای مقابله با کرونا ارائه کرده‌اند.

شرکت مدرنا با موسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی همکاری می‌کند تا این واکسن، توسعه و تجاری‌سازی شود. این مرکز فاز سوم آزمون بالینی روی این واکسن را انجام داده‌ و ماه پیش، این فاز به پایان رسیده است. برای انجام این فاز ۴۷۲ میلیون دلار بودجه صرف شده است.

mRNA-1273 واکسنی است که شرکت مدرنا برای مقابله با ویروس SARS-CoV-2 تولید کرده است که مبتنی بر mRNA اصلاح شده با نوکلئوزیدها بوده که درون یک نانوذره لیپیدی محاط شده است. این mRNA گلیکوپروتئین اسپایک سطح ویروس SARS-CoV-2 را رمزگذاری می‌کند، پروتئینی که می‌تواند به سلول میزبان متصل شده و باعث ورود ویروس به بدن میزبان شود. با تزریق این واکسن حاوی mRNA، رشته‌های mRNA وارد سلول بدن میزبان شده و موجب بیان پروتئین ویروس در سلول‌های میزبان می‌شود که با این کار سیستم ایمنی بدن تحریک شده و پاسخ می‌دهد. انتظار می‌رود این روش موثرتر از حالتی باشد که نسخه سنتز شده پروتئین اسپایک به بدن میزبان تزریق شود.