نانوواکسن ضدکرونا در مسیر دریافت تاییدیه‌های قانونی

دو واکسن ضدکرونا که در حال طی مراحل کارآزمایی بالینی هستند، احتمالا تا دو ماه دیگر تاییدیه‌های قانونی را دریافت کنند. در این واکسن‌ها mRNA درون نانوذرات لیپیدی محاط شده است که با ورود به بدن موجب تولید نوعی پروتئین برای مقابله با کرونا می‌شود.

شرکت فیزر (Pfizer) به‌صورت مشترک با شرکت بیونتک (BioNTech) اعلام کرد که هدف خود را برای آماده‌سازی واکسن کووید ۱۹ تا ماه اکتبر قرار داده است تا بتوانند در این ماه واکسن برای بررسی‌های قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارائه دهند.

مسئولان این دو شرکت در بیانیه‌ای اعلام کردند که این شرکت‌ها همچنان به تجزیه‌وتحلیل داده‌های آزمایش‌های فاز اول کارآزمایی بالینی در آمریکا و آلمان ادامه می‌دهند.

این شرکت گفته‌ است که اگر همه چیز خوب پیش‌ برود، این واکسن در ابتدای ماه اکتبر به تصویب خواهد رسید. تاکنون ایمن‌سازی ثانویه و تحریک پاسخ ایمنی بدن در داوطلب‌ها با عوارض بسیار کمی همراه بوده است که این نتایج آن‌ها را امیدوار به تصویب این واکسن در ماه اکتبر کرده است. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در کمتر از ۲۰ درصد از دریافت‌کنندگان واکسن، تب خفیفی ایجاد می‌شود.

این نتایج موجب شده که این واکسن BNT162b2 برای فاز ۳/۲ آزمون بالینی انتخاب شود که قرار است روی ۳۰ هزار داوطلب موردآزمایش قرار گیرد. ثبت‌نام برای این کارآزمایی از ماه جولای ۲۰۲۰ آغاز شده و تاکنون ۱۱ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

ویلیام گروبر، معاون تحقیقات و توسعه بالینی واکسن فیزر می‌گوید که این واکسن به‌صورت بهینه کار می‌کند و باعث پذیرش عمومی و گسترده واکسیناسیون خواهد شد.

محققان طیف گسترده‌ای از دوزهای واکسن را انتخاب کرده و مورد آزمایش قرار دادند اما در نهایت تصمیم گرفتند که با دوز ۳۰ میکروگرم از BNT162b2 در آزمایش‌های مرحله آخر استفاده کنند.

این شرکت‌ها گفته‌اند که نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که واکسن، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ تولید می‌کند. هر دو واکسن حاوی نوعی mRNA بوده که درون نانوذرات لیپیدی محافظت می‌شود. این نانوذرات پس از ورود به بدن، mRNA را به داخل سلول‌ها برده و در نهایت موجب تشکیل نوعی پروتئین می‌شود.