قراردادی برای انتقال پلتفورم تشخیص کرونا با نانوذرات از دانشگاه به صنعت

شرکت ایمنوپرزیس آنتی‌بادیز قرار است فناوری تشخیص کرونا با استفاده از نانوذرات را که در دانشگاه ویکتوریا توسعه یافته، تجاری‌سازی کند و ۵ درصد از درآمد فروش جهانی این محصول را به این دانشگاه پرداخت نماید.

ایمنوپرزیس آنتی‌بادیز (IMMUNOPRECISE ANTIBODIES) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه آنتی‌بادی‌های درمانی است. این شرکت به‌تازگی اعلام کرده که قرار است با بودجه NSERC با دانشگاه ویکتوریا برای تولید کیت تشخیص کرونا با استفاده از تلفن همراه همکاری کند.

در ماه می، این شرکت اعلام کرده بود که همکاری مشترکی به‌منظور توسعه یک فناوری ساده برای تشخیص کرونا از روی نمونه بزاق آغاز کرده است. در این آزمایش از روی تغییر رنگ قابل تشخیص، از دوربین تلفن همراه و یک اپلیکیشن استفاده می‌شود. نتایج تست به همراه اطلاعاتی نظیر موقعیت فرد آزمایش دهنده به یک بانک‌ اطلاعاتی در فضای ابری وارد می‌شود. این اطلاعات به سرعت در اختیار مقامات بخش بهداشت قرار می‌گیرد.

دکتر الکساندر برولو در دانشگاه ویکتوریا موفق به بهینه‌سازی شیمی برای استفاده در بخش مهمی از برنامه‌ تشخیصی شده‌است. وی با اصلاح نوارهای حاوی نانوذرات که در حضور آنتی‌بادی‌های مربوط به ویروس کرونا تغییر رنگ می‌دهند، اقدام به توسعه فناوری تشخیصی جدید کرونا کرده است.

تیم تحقیقاتی الکساندر برولو به دلیل فعالیت‌های خود در بخش تشخیص ویروس زیکا بسیار شناخته شده‌ هستند، این تیم پیش از این، نمونه یک دستگاه خوانش را که قابلیت خوانش با استفاده از تلفن همراه را دارد، ساخته بودند.

این تیم تحقیقاتی از دانشگاه ویکتوریا به‌عنوان اثبات عملکرد این نمونه اولیه، از آن برای تشخیص ویروس با تلفن همراه استاندارد تجاری موجود در بازار استفاده کردند. در این کیت تشخیصی، روی نوار کیت نانوذراتی حاوی نوعی آنتی‌ژن ویروس کرونا قرار داده شده ‌است که نمونه انسانی از روی آن عبور داده می‌شود. نتایج، عملکرد صحیح این کیت را نشان داد.

آنتی‌بادی‌هایی که برای اهداف تشخیصی تولید می‌شوند، نیاز به پوشش گسترده اپی‌توپ داشته و باید علاوه‌بر انتخاب‌گری بالا، از نویز زمینه بسیاری کمی برخوردار باشند. آنتی‌بادی‌های منوکلونال با این ویژگی‌ها می‌توانند تفاوت‌های ظریف بین مولکول‌های مشابه را سرعت بیشتری تشخیص دهند تا از نتایج کاذب مثبت جلوگیری کنند.

ایمنوپرزیس آنتی‌بادیز متعهد شده ‌است که ۵ درصد از درآمد خالص جهانی حاصل از فروش این محصول را به دانشگاه ویکتوریا پرداخت کند.