در مسیر تجاری‌سازی: اسپری نانویی بینی برای مقابله با کرونا

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه مقابله با عفونت، با استفاده از نانوذرات اسپری بینی ساخته که می‌توان از آن برای مقابله با کرونا استفاده کرد. نتایج تست‌های آزمایشگاهی امیدوارکننده بوده هر چند هنوز تست‌های انسانی روی این اسپری انجام نشده‌است.

امبد بایوساینسز (Imbed Biosciences Inc) ، یک شرکت زیست‌فناوری است که روی توسعه محصولی برای درد و عفونت در زخم‌های پیچیده تمرکز دارد. این شرکت می‌گوید که محصول این شرکت که به‌عنوان اسپری بینی فرموله شده‌ است، می‌تواند از شیوع کووید ۱۹ جلوگیری کند.

این شرکت مستقر در مدیسون، ویسکانسین اعلام کرده است که فرمولاسیون ضدویروسی حاوی نانوذرات نقره را پیش از این تولید کرده است. این محصول براساس روش درمان زخم Microlyte Matrix که پیش از این در آمریکا تأیید شده توسعه یافته است و می‌تواند برای جلوگیری از گسترش کووید ۱۹ استفاده شود. این شرکت امیدوار است به زودی آزمایش اسپری در بیماران را آغاز کند.

مایکل شور، جراح و از بنیان‌گذاران شرکت ایمبد، می‌گوید: «ما داده‌هایی را از یک آزمایشگاه ویروس‌شناسی مستقل جمع‌آوری کرده‌ایم که نشان می‌دهد این اسپری نه تنها روی کووید ۱۹ بلکه روی ویروس‌های دیگر مانند آنفلوانزا نیز تأثیر دارد.»

وی می‌افزاید: «این نانوذرات به ویروس‌های کووید ۱۹ متصل شده و از اتصال آن‌ها به سلول‌های انسانی جلوگیری می‌کنند و در واقع مسیر ویروس‌ها را برای حمله به سلول‌های بدن، مختل می‌کند.»

براساس گزارشی که منتشر شده، مطالعات نشان داده‌اند که نانوذرات امبد بایوساینسز حدود ۹۹٫۹ درصد از ویروس‌های SARS-Cov-2 را غیرفعال کرده یا از بین می‌برد. البته این نتایج از یک مطالعه در یک آزمایشگاه کنترل شده بدست آمده و هنوز درآزمایش‌های انسانی به کار گرفته نشده ‌است.

این نانوذرات را می‌توان از طریق اسپری بینی تجویز کرد تا از ورود ویروس‌های کووید ۱۹ به بدن جلوگیری کند. این شرکت می‌گوید که این روش می‌تواند به‌عنوان یک روش درمانی برای بیماران دارای علائم کووید و یا کسانی که آزمایش آن‌ها مثبت شده ‌است، قابل استفاده باشد.

به گفته آنکیت آگاروال، مدیر ارشد اجرایی امبد بایوساینسز، مطالعات انجام شده روی دوزهای کم نانوذرات در حیوانات بی‌خطر، درمان را نشان داده و هیچگونه عارضه جانبی منفی مشاهده نشده ‌است.

در این بین، انجام تست‌هایی روی موش‌های آزمایشگاهی می‌تواند امیدهای بیشتری در مسیر توسعه این روش درمانی ایجاد کند، البته مسیر تأیید آن توسط سیستم نظارتی و قانون‌گذاری آمریکا طولانی بوده و زمان زیادی خواهد برد. امبد بایوساینسز در تلاش است تا مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را برای شروع مطالعات انسانی در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کند.

هر چند موانع متعددی در مسیر تجاری‌سازی این فناوری وجود دارد، اما امبد بایوساینسز امیدوار است که بتواند کارآزمایی انسانی را زودتر آغاز کند.

امبد بایوساینسز گفته است که می‌تواند بیش از ۱۰۰ میلیون واحد از نانوذرات نقره را ظرف سه ماه پس از تأیید FDA تولید کند.