حمایت از چند شرکت برای کاهش اثرات منفی پرتودرمانی

چند شرکت بریتانیایی با دریافت بودجه‌ای در حال توسعه فناوری هستند که در آن از نانوذرات برای کمک به بیماران سرطانی که در مرحله پیشرفته بیماری قرار دارند، استفاده می‌شود.

چندین شرکت نوآور در بریتانیا به دنبال استفاده از نانوذرات به‌منظور درمان سرطان‌های غیرقابل جراحی هستند. شرکت اکتیو نیدل تکنولوژی (Active Needle Technology)، زریون هلثیکر (Xerion Healthcare) و مدیسین دیسکاوری کتپولت (Medicare Discovery Catapult) بودجه‌ای برای شروع پروژه‌ای پیشگامانه دریافت خواهند کرد.

با هدف دستیابی به کیفیت زندگی بالاتر برای کسانی که به سرطان مبتلا هستند، این پروژه با حمایت مالی بنیاد نوآوری بریتانیا (Innovate UK) و همکاری چند شرکت متخصص در زمینه توسعه نانوذرات اجرا خواهد شد.

در این کار پیشگامانه، قرار است سلول‌های سرطانی با کمک نانوذرات با گزینشی دقیق‌تر مورد هدف قرار گیرد، با این کار بیماران در پرتو درمان دوز کمتری از تابش را دریافت می‌کنند، تابش‌هایی که باعث کاهش اثرات منفی روی بیمار می‌شود.

در این راهبرد هدفمند، از حساس‌کننده رادیواکتیو غیرسمی شرکت زریون هلثیکر استفاده خواهد شد، این مواد حساسیت سلول‌ها را نسبت به رادیودرمانی افزایش می‌دهند، ضمن اینکه اثرات جانبی پرتوها را نیز کاهش داده و در عین حال احتمال موفقیت درمان را افزایش می‌دهند.

برای اطمینان از اینکه نانوذرات حامل عوامل درمانی به اعماق تومور برسند، سیستم تحویل منحصر به فرد اکتیو نیدل با کمک ارتعاشات فراصوت، عوامل درمانی را به سلول‌های سرطانی منتقل می‌کند، که نه تنها امکان قرار دادن دقیق دارو را درون سلول‌ها فراهم می‌کند‌، بلکه توزیع بهینه در سراسر تومور نیز امکان‌پذیر می‌شود وآسیب به سلول‌های سالم به کمینه مقدار ممکن خواهد رسید.

شرکت مدیسین دیسکاوری کتپولت از تجهیزات تصویربرداری پیش بالینی پیشرفته‌ای برخوردار بوده و در تأیید اعتبار داروهای پیچیده نیز تخصص دارد. این ویژگی‌ها به شرکاء این پروژه اجازه می‌دهد تا توزیع دارو را در تومور و سایر بافت‌ها و اندام‌ها تأیید کنند.

ایان کوئیرک، مدیرعامل شرکت اکتیو نیدل تکنولوژی می‌گوید: «برای بیمارانی که از طیف وسیعی از سرطان‌ها رنج می‌برند و در مراحل پایانی و حاد این بیماری قرار دارند، گزینه‌های درمانی محدودی وجود دارد. اثربخشی و دقت تحویل سامانه اکتیو نیدل می‌تواند انقلابی در پرتودرمانی ایجاد کند و امید به بهبودی برای تعداد زیادی از بیماران را فراهم کند. ما خوشحالیم که با مدیسین دیسکاوری کتپولت همکاری می‌کنیم تا این فناوری را یک قدم به فاز اجرایی در بیمارستان‌ها نزدیک کنیم.»

تومورهای غیرقابل جراحی در اواخر دوره بیماری، برای درمان موفقیت‌آمیز به پرتودرمانی با دوز بالا نیاز دارند. این امر اغلب، عوارض جانبی بسیار شدیدی می‌تواند داشته باشد یا به دلیل وجود اندام‌های حساس نزدیک به تومور به سادگی امکان‌پذیر نباشد. این پروژه ابزاری در اختیار محققان قرار می‌دهد تا بدون افزایش کل دوز، اثربخشی درمان را افزایش دهند.