عرضه کیف و کوله پشتی با سطوح آنتی‌باکتریال نانویی

شرکت آرکا فیدار انار کیف و کوله پشتی با سطوح خارجی آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه می‌کند.

با شیوع ویروس کرونا توجه ویژه‌ای به ضدعفونی کردن سطوح در جامعه شده و این موجب داغ شدن حوزه مواد آنتی‌باکتریال صنعتی شده است به طوری‌که برخی شرکت‌ها به سراغ ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در محصولات خود رفته‌اند.

شرکت آرکا فیدار انار یکی از تولیدکنندگان کیف و کوله‌پشتی در کشور اقدام به ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در محصولات خود کرده است که برای این کار از نانوذرات نقره استفاده می‌کند.

سعید اسفندیار، مشاور فنی شرکت آرکا فیدار انار می‌گوید: «با شیوع کرونا درخواست‌های زیادی برای ایجاد خاصیت ضدمیکروبی و آنتی‌باکتری روی محصولات دریافت کردیم از این رو به سراغ استفاده از فناوری‌ نانو رفتیم. در این مسیر از نانوذرات شرکت‌های ایرانی استفاده کرده و آن‌ها را با دو روش مختلف روی محصولات کیف و کوله پشتی قرار دادیم.»

وی می‌افزاید: «در روش اول نانوذرات روی سطح پارچه قرار می‌گیرد و سپس از این پارچه برای تولید محصول استفاده می‌شود. در روش دوم ابتدا محصول تولید شده و سپس نانوذرات به صورت اسپری روی آن قرار داده می‌شود. در صورتی که سفارش مشتری در حجم بسیار بالا باشد ترجیح داده می‌شود که از روش اول استفاده شود که برای این کار پیمانکار تامین‌کننده پارچه، نانوذرات را روی سطح پارچه پلیمری قرار داده و سپس با قرار گرفتن پارچه در کوره، نانوذرات روی سطح تثبیت می‌شوند که این تثبیت شدن در ایجاد خاصیت آنتی‌باکتری بادوام نقش اساسی دارد. اما در صورتی که سفارش مشتری کم باشد ابتدا محصول تولید شده و سپس نانوذرات روی آن اسپری شده و در ادامه با قرار دادن محصول در کوره نانوذرات تثبیت می‌شوند.»

مشاور فنی شرکت آرکا فیدار انار می‌گوید: «عملکرد آنتی‌باکتریال این محصولات توسط آزمایشگاه همکار وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفته و تایید شده است. کوله پشتی‌ها به ندرت شسته می‌شوند و این موضوع موجب می‌شود که سطح بالایی از آلودگی داشته باشند که با استفاده از نانومواد می‌توان این میزان آلودگی را به شدت کاهش داد.»