همکاری مشترک برای استفاده از نانوکامپوزیت در توسعه باتری

دو شرکت استرالیایی قرار است از نانوکامپوزیت برای ارتقای باتری‌ها استفاده کنند که این کار به کاهش وزن باتری‌ها و بهبود عملکرد آن‌ها ختم می‌شود. با این کار، دامنه استفاده از باتری‌ها در خودروهای الکتریکی و هواپیماهای بدون سرنشین افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

یکی از شرکت‌های جدید استرالیایی به نام ولتا (Vaulta) که در حوزه باتری فعالیت می‌کند، در حال همکاری با شرکت کوئیک‌استپ (Quickstep)، بزرگترین تولیدکننده کامپوزیت‌های پیشرفته هوافضا، است. این دو شرکت به‌دنبال توسعه فناوری هوشمندتر برای هواپیماهای بدون سرنشین هستند.

این دو شرکت استرالیایی تفاهم‌نامه‌ای را برای ترکیب فناوری تولید سلول ولتا با توانمندی ساخت کوئیک‌استپ امضا کرده‌اند. این دو شرکت به‌طور فعال در حال کار روی یک پیشنهاد مشترک برای ارائه به وزارت دفاع استرالیا هستند.

دومینیک اسپونر، بنیانگذار ولتا تلاش کرده است تا در فناوری پوشش‌دهی باتری تغییراتی ایجاد کند تا با این کار تعداد قطعات مورد نیاز برای قرار دادن باتری‌های استفاده شده در وسایل نقلیه الکتریکی را از حدود ۲۰ قطعه به چند مورد کاهش دهد.

وی گفت: «کاری که کوئیک‌استپ در صنعت هوا فضا انجام می‌دهد کاملاً به سبک‌تر و بهتر شدن وسایل نقلیه منتهی می‌شود و ما مشتاقانه منتظر تطبیق سیستم پوشش نوآورانه خود با پروژه‌های جدید آنها هستیم.»

وی افزود: «ما عاشق طراحی و ساخت محفظه‌های جدید هستیم که به تحقق بخشیدن به چشم اندازهای ایجاد فضای جدید، به ویژه در کاربردهای دفاعی، کمک می‌کنند.»

اسپونر گفت: «کاری که ما در ولتا انجام می‌دهیم به شما کمک می‌کند تا نیازهای کوئیک‌استپ را در مسیر تولید باتری‌های سبک‌تر و قوی‌تر هموار کند. محفظه‌های ما همچنین برای کاهش ضایعات مناسب بوده و حاوی قطعات قابل استفاده مجدد است.»

ولتا یک شرکت فناور در حوزه جعبه‌های باتری است که در بریزبن استرالیا مستقر است. طراحی تراز اول آنها به تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکتریکی این امکان را می‌دهد تا در فرآیند تولید وسایل نقلیه، هم در هزینه، هم در زمان و هم در وزن و فضا صرفه‌جویی کنند، در حالی که کارایی در ایمنی و به کارگیری نیروی کار را بسیار بالا می‌برد.

اسپونر فرصتی را برای جانی دوباره بخشیدن به طراحی باتری ایجاد کرده است. در طراحی‌های جدید این شرکت، متناسب با نیازهای مشتریان، از ترکیب بی‌نظیری از گرافن و پلیمر استفاده شده‌است.

این مواد، به همراه سایر کامپوزیت‌ها، امکان کاهش چشمگیر در وزن را فراهم کرده و استحکام و هدایت گرمایی و الکتریکی را بهبود می‌دهند.

کاهش تعداد قطعات و اندازه نیز هزینه بسیار کمتری را طلب می‌کند و همچنین فرصت بیشتری برای استفاده مجدد و بازیافت قطعات فراهم می‌شود.

مارک بورگس، مدیرعامل شرکت کوئیک‌استپ، می‌گوید: «این تفاهم‌نامه باعث می‌شود کوئیک‌استپ در مسیر خود به دنبال فرصت‌های جدید باشد و شانس بیشتری برای حضور موفق در بازار داشته باشد. امسال ما بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه مشترک می‌رویم.»