توافق‌نامه‌ای برای توسعه و تولید نانومواد ویژه کاتد‌های باتری یون لیتیم

شرکت نانو وان متریال (Nano One)، صاحب فناوری پتنت شده‌ای برای تولید مواد کاتدی با قیمت کم و کارایی بالا برای استفاده در باتری‌های یون لیتیوم است. این شرکت توافق‌نامه توسعه مشترکی (JDA) را با یک تولیدکننده مواد کاتدی آسیایی امضا کرده است.

دو مرحله اول این برنامه توسعه مشترک روی تولید مواد کاتدی LNMO (اکسید منگنز نیکل لیتیوم) متمرکز شده‌ است و با اعتبارسنجی توسط هر دو طرف با موفقیت به پایان رسیده است. اکنون کار به سمت تولید انبوه، تحلیل دقیق اقتصادی، ارزیابی توسط گروه ثالت و برنامه‌ریزی اولیه برای تجاری شدن سوق داده شده‌ است. این شرکت از نانوذرات و نانوساختارهای لایه‌ای در کاتد حاوی کبالت، منگنز و نیکل استفاده کرده است که این کار موجب بهبود عملکرد باتری یون‌لیتیم شده و قیمت آن را کاهش می‌دهد. پیش‌ماده‌های این فناوری ترکیبی از چند فلز نیکل، کبالت و منگنز است که در دمای بالا درون کوره ترکیب می‌شوند. نانووان از راهبرد متفاوتی استفاده می‌کند تا بتواند لیتیم را به دیگر پیش‌ماده‌ها و فلزات اضافه کند. با این فناوری، دیگر نیازی به استفاده از آسیاب و سایش نیست و می‌تواند فرآیند گرمادهی را کوتاه کند و در نهایت فرآیند تولید ساده‌تر شود.

این توافق‌نامه چارچوبی را برای توسعه یک طرح کسب و کار به‌منظور تجاری‌سازی مواد کاتدی، از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، لیسانس کردن فناوری نانو وان و یا از طریق کارهای توسعه بیشتر ارائه می‌دهد.

این شرکت‌ها در حال تولید مواد کاتدی LNMO با کارایی بالا با استفاده از فرآیند ثبت اختراع One-Pot Nano One هستند. فرآیند ثبت شده One-Pot پودرهای کاتدی تک بلوری با دوام و پوشش‌های محافظتی را به‌طور هم‌زمان ایجاد می‌کند که در برابر ترک خوردگی و تخریب حاصل از مونتاژ باتری و شارژ مکرر مقاومت بیشتری دارند.

LNMO، همچنین به‌عنوان اسپینل ولتاژ بالا (HVS) شناخته می‌شود که مورد توجه جهانی قرار گرفته و پتانسیل زیادی در باتری‌های لیتیوم یون نسل بعدی برای وسایل نقلیه الکتریکی، ذخیره انرژی تجدیدپذیر و دستگاه‌های الکترونیکی مصرف دارد. این انرژی و انرژی هم‌تراز با سایر کاتدهای با عملکرد بالا ارائه می‌دهد و مقرون به صرفه‌تر است؛ زیرا فاقد کبالت است، نیکل کمی دارد و نیازی به لیتیوم اضافی ندارد.

ساختار اسپینل سه‌بعدی LNMO یون‌های لیتیوم را برای شارژ سریع و تخلیه سریع‌تر از سایر انواع کاتد جریان می‌دهد و از انبساط، انقباض و خستگی باتری جلوگیری می‌کند. LNMO همچنین دارای ولتاژ عملیاتی بالا است که ۲۵ درصد بیشتر از کاتدهای تجاری با نیکل بالا است.

جدیدترین باتری این شرکت توسط تعدادی از شرکت‌های خودروساز در حال آزمایش است. این باتری‌ها به نرخ بالای شارژ و تخلیه دست پیدا کرده و ۹۰۰ چرخه شارژ /دشارژ را تجربه کرده‌اند. فناوری پتنت شده شرکت نانووان این پتانسیل را دارد که نیاز به مواد اولیه فلزی به شکل سولفات را کاهش داده و همچنین یک مرحله تصفیه گران‌قیمت و جریان پسماند سولفات را در تولید کاتد حذف کند.