یک استارت‌‌آپ نانویی، برنده اینوتکس بتل ۲۰۲۱ شد

شرکت دانش‌بنیان ایمن نانوفام، تولیدکننده نسل سوم نانو مکمل‌های معدنی روی، ویژه دام و طیور در ایران، برنده نهایی رقابت اینوتکس بتل ۲۰۲۱ شد.

مراسم اختتامیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱ در محل پارک فناوری پردیس و با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس محترم قوه قضاییه و سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سجاد عباسی دبیر اجرایی نمایشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، برندگان مسابقات اینوتکس بتل، اعلام شد که طی آن، تیم ایمن نانوفام برنده اول اینوتکس بتل ۲۰۲۱ شد.

دکتر فاطمه سقطچی مدیرعامل شرکت نوپای ایمن نانوفام می‌گوید: «ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان مستقر هستیم که قطب روی ایران و خاورمیانه است و این مزیت دسترسی ما به مواد اولیه مرغوب را داده است. با توجه به سابقه تحصیلی ما در مقطع ارشد و دکترای رشته شیمی و فناوری نانو، توانستیم به دانش فنی تولید این محصول مکمل روی دست پیدا کنیم.»

دکتر سقطچی می‌افزاید: «تنها تولیدکننده این محصول یک شرکت امریکایی هلندی است بعد از ده سال کار تحقیق و توسعه توانسته این محصول را وارد بازار کند که به عنوان نسل سوم مکمل‌های معدنی معرفی ‌می‌شود و معایب نسل اول و دوم را ندارد و مزایای آن‌ها را توامان دارد. ما توانستیم به دانش فنی تولید این محصول دست پیدا کنیم. گواهی نانومقیاس و گواهی دانش‌بنیان این محصول را گرفتیم و موافقت اصولی اولیه دامپزشکی، جواز تاسیس از وزارت صمت، مجوز واحد فناوری از پارک و جواز استقرار از محیط زیست را نیز داریم. در واقع خط تولید ما تقریبا تکمیل شده است و این محصول را توانسته‌ایم در مقیاس انبوه تولید کنیم. انشاالله در چند ماه آینده لانچ به بازار و فروش را خواهیم داشت.»

این فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی شیمی می‌گوید: «محصول ما یک محصول منحصر به‌فرد و ارزشمند است و از جمله محصولات راهبردی کشور محسوب می‌شود. به هر حال تامین چرخه غذای سالم برای این جمعیت رو به رشد در دنیا خیلی اهمیت دارد و هرچقدر این موضوع بهتر اتفاق بیفتد، می‌تواند به صنعت کشور و همچنین سلامت انسان‌ها کمک کند. این دو حوزه واقعا برای ما اهمیت دارند.»

لازم به‌ذکر است که این شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده پودر نانوصفحات هیدروکسید کلرید روی است. هسته این فناوری در مرحله پیش رشد در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان مستقر بوده و اکنون با نام شرکت ایمن نانو فام در حال ورود به مرحله رشد و تولید صنعتی است.