حمایت از مالکیت فکری در حوزه فناوری‌ نانو در مالزی

نانومالزی (NanoMalaysia Bhd) با راه‌اندازی برنامه‌ای به نام REVOLUTIoNT به‌دنبال کمک به ۵۰ شرکت در این کشور است. REVOLUTIoNT تولید مالکیت معنوی پیچیده و ارزشمند و محصولات را تسهیل کرده و به تجاری‌سازی آن‌ها کمک خواهد کرد.

این پیشگامی که تحت خط مشی ملی ۴IR مالزی قرار دارد، بر روی فناوری نانو و توسعه محصولات و برنامه‌های کاربردی اینترنت نانو اشیا (IoNT) برای بهبود راه حل‌ها برای کاربردهای مختلف در  حوزه غذا، تندرستی پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، دستگاه‌ها و سیستم‌های الکترونیکی، انرژی، محیط زیست و کشاورزی تمرکز دارد.

REVOLUTIoNT همچنین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در عرض پنج سال در فرصت‌های جدید بازار سرمایه‌گذاری کنند و در عین حال بستری را برای نوآوری‌های کم کربن فراهم کنند.

نانومالزی گفته هدف این است که پروژه‌های موجود شرکت را بهبود بخشد و دیجیتالی کند و در عین حال مسیر را برای نوآوری‌های آینده هموار کند که منجر به همگرایی فناوری‌ها برای ایجاد یک اکوسیستم IoNT منسجم و به خوبی متصل شود.

این امر منجر به راه‌حل‌های جهانی مبتنی بر فناوری نانو برای بهبود عملکرد و کارایی می‌شود که با اهداف توسعه پایدار (SDG) همسو است و در عین حال، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​مالزی (SMEs) را افزایش می‌دهد.

دکتر ادهم بابا وزیر علوم، فناوری و نوآوری مالزی گفت که دولت این کشور به طور کامل از سیاست ملی ۴IR با نانومالزی به عنوان یکی از مجریان آن حمایت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که شرکت‌های کوچک و متوسط ​​مالزی در مواجهه با فناوری‌ها و نوآوری‌ها رقابتی باقی می‌مانند.

وی می‌گوید: «بیماری همه گیر کرونا اقتصاد ما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است، اما ۴IR فرصت‌های بازاری را به همراه دارد که تخمین زده می شود در سال ۲۰۲۵ ۲۰۵٫۵ میلیارد رینگیت باشد و تا سال ۲۰۳۰، ۳۰ درصد افزایش بهره‌وری در تمام بخش ها داشته باشد.»

او در بیانیه‌ای گفت: «ابتکاراتی مانند REVOLUTIoNT ما را قادر می‌سازد تا از مزایای آن و پتانسیل کامل ۴IR استفاده کنیم.»

دکتر رضا خیری احمد، مدیر اجرایی نانومالزی گفت که مجموعه فناوری‌های جدید این شرکت با REVOLUTIoNT به رشد خود ادامه خواهد داد. وی می‌گوید: «ما انتظار داریم راه حل‌های جدیدی را ببینیم که شامل حسگرها، دستگاه‌های ارتباطی، راه‌حل های ذخیره انرژی جدید برای وسایل نقلیه الکتریکی و مواد پیشرفته برای کاربردهای چندبخشی می شود. ما معتقدیم که این امر به بهبود چشم‌انداز SME ما کمک می‌کند و پس از همه‌گیری رشد ‌کند و هدف آن ایجاد ۶۰۰۰ شغل با ارزش در طول پنج سال است.»

وی گفت که این امر همچنین مستقیماً به درآمد ناخالص ملی (GNI) ما ۲ میلیارد رینگیت و حداقل سهم GNI کلی ۲۴ میلیارد رینگیتی از طریق استقرار کامل بازار و تحقق زنجیره عرضه و ارزش تا سال ۲۰۲۵ کمک خواهد کرد.

نانومالزی به عنوان آژانس پیشرو مالزی برای تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی فناوری نانو از طریق مدل سازنده سرمایه‌گذاری که صنعت، دانشگاه و جامعه را به هم پیوند می‌دهد، بودجه دولتی ۵۰ میلیون رینگیتی برای سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ تحت برنامه دوازدهم مالزی (۱۲MP) دریافت کرده است.