درخواست مجوز برای نانوواکسن ضدکرونا از وزارت بهداشت امارات

نوواواکس (Novavax) یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در مریلند، که به توسعه و تجاری‌سازی واکسن‌های نسل بعدی برای بیماری‌های عفونی می‌پردازد، اعلام کرد که یک پرونده نظارتی را برای استفاده اضطراری واکسن کووید-۱۹ به وزارت بهداشت و پیشگیری (MoHaP) امارات متحده عربی ارسال کرده است.

استنلی ارک، مدیر اجرایی نوواواکس گفت: «ظهور سریع و گسترش مداوم انواع مختلف سویه‌های کرونا، یادآور این حقیقت است تا زمانی که همه در مبارزه با ویروس کرونا واکسینه نشوند، هیچ کس ایمن نیست. ما متعهد به تحویل واکسن به کشورهای سراسر جهان هستیم، واکسنی که بر اساس یک پلتفرم اثبات شده طراحی و تولید شده است. پیش‌بینی می‌کنیم که واکسیناسیون مداوم در دراز مدت برای پایان دادن به همه‌گیری ضروری باشد.»

واکسن ضد ویروس کرونای نوواواکس، به نام NVX-CoV2373، با سه واکسنی که در آمریکا استفاده می‌شود، متفاوت است. این واکسن برای تحریک پاسخ ایمنی به آنچه فناوری نانوذرات نوترکیب و کمکی نوواواکس موسوم است، وابسته است. واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌ است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌‌‌ است.

این واکسن در کارآزمایی بالینی نتایج موفقیت‌آمیزی ارائه کرده است، کارآزمایی که روی۳۰۰۰۰ شرکت کننده در آمریکا و مکزیک انجام شده است.

نوواواکس و موسسه سرم‌سازی هند به تازگی مجوز استفاده اضطراری (EUA) را برای این واکسن در اندونزی و فیلیپین دریافت کرده‌اند و این شرکت‌ها برای EUA در هند و برای فهرست استفاده اضطراری (EUL) در سازمان بهداشت جهانی (WHO) تشکیل پرونده داده‌اند. نوواواکس همچنین پرونده‌های نظارتی را برای واکسن خود در بریتانیا، استرالیا، نیوزلند، کانادا، اتحادیه اروپا، سنگاپور و سازمان جهانی بهداشت باز کرده است.

NVX-CoV2373 یک واکسن مبتنی بر پروتئین است که از توالی ژنتیکی اولین سویه SARS-CoV-2، بهره‌مند است. NVX-CoV2373 با استفاده از فناوری نانوذرات نوترکیب نوواواکس برای تولید آنتی‌ژن مشتق شده از پروتئین اسپایک کروناویروس (S) ساخته شد و در آن از ماده کمکی مبتنی بر ساپونین Matrix-M™  برای تقویت پاسخ ایمنی و تحریک سطوح بالایی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده استفاده شده است.  واکسن کووید-۱۹ این شرکت به عنوان یک فرمول مایع آماده برای استفاده در یک ویال حاوی ده دوز بسته بندی شده است. واکسیناسیون با محصول مستلزم دو دوز ۰٫۵ میلی لیتری (۵ میکروگرم آنتی ژن و ۵۰ میکروگرم ماتریکس-M ادجوانت) است که به فاصله ۲۱ روز به صورت عضلانی تجویز می‌شود. واکسن در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود.