تولید نخ آنتی‌باکتریال برای منسوجات بیمارستانی

شرکت تولیدی نفیس نخ، نخ‌های آنتی‌باکتریال مبتنی بر فناوری نانو را به واحد‌های تولیدی جوراب، دستکش، حوله و منسوجات بیمارستانی عرضه می‌کند.

مواد پلیمری می‌توانند به‌سادگی توسط باکتری‌ها یا قارچ‌‌ها آلوده شوند که این موضوع به انتقال بیماری‌ها و عفونت‌های شدید منجر می‌شود. جلوگیری از آلوده شدن سطح پلیمرها توسط میکروب‌ها می‌تواند با استفاده از یک عامل ضدباکتریایی فعال مانند نانوذرات نقره در ساختار آن‌ها صورت گیرد. نقره به دلیل خواص ویژه‌ای همچون پایداری حرارتی، فراریت کم و فعالیت طولانی مدت دارای اهمیت ویژه‌ای است. نانوذرات نقره بر روی بازه وسیعی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی تأثیر می‌گذارند. این ذرات به دلیل نسبت سطح به حجم بالا، سطح تماس بالایی را با میکروارگانیسم‌ها ایجاد کرده و سبب از بین رفتن آنها خواهند شد. در تولید نخ‌های آنتی‌باکتریال شرکت نفیس نخ، از مستربچ‌های حاوی نانوذرات نقره استفاده شده است که در حین فرایند ذوب‌ریسی به سیستم اضافه می‌شوند. مستربچ محصولی است که در آن پودر رنگ یا افزودنی‌های دیگر به صورت بهینه با یکدیگر در یک رزین پایه ادغام شده‌اند. نانوذرات نقره در این شرایط به صورت همگن با مذاب ترکیب شده و سپس مذاب همگن به نخ تبدیل می‌شود. این نخ با توجه به برخورداری از خصوصیاتی نظیر قابلیت از بین بردن باکتری‌ها و بوی بد می‌تواند در حوز‌ه‌های مختلفی از جمله تولید جوراب، منسوجات بیمارستانی و لباس زیر مورد استفاده قرار بگیرد. شرکت نفیس نخ، این نخ‌ها را برای استفاده در حوزه‌هایی نظیر تولید جوراب و ملحفه بیمارستانی عرضه کرده است.

با توجه به خواص آنتی‌باکتریال این نخ‌ها، از آنها می‌توان در تولید روکش مبلمان، پرده و لوازم خواب کودکان نیز استفاده کرد. ویژگی منحصر بفرد محصولات تولیدی با نانونخ‌های آنتی‌باکتریال شرکت نفیس‌ نخ این است که به دلیل اینکه نانوذرات نقره در نخ قرار داده شده است، خواص آنتی‌باکتریال به مرور زمان افت نمی‌کند و از بین نمی‌رود. این درحالی است که برخی از منسوجات نانویی موجود در بازار از روش اسپری کردن نانوذرات، برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال استفاده می‌شود. در واقع روش‌های متداول ضدباکتری کردن منسوجات، فیزیکی هستند. در این روش‌ها، بعد از تولید محصول در کارخانه‌های تکمیل پارچه، مواد ضدباکتری را بر روی پارچه به صورت عملیات فیزیکی منتقل می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تا پس از چند بار شستشو، خاصیت آن از بین برود. ضمن اینکه مواد مصرفی آلودگی زیست محیطی نیز دارند. بنابراین علاوه بر اینکه این خاصیت به مرور زمان افت می‌کند، نانوذرات نقره ممکن است از طریق تماس با پوست به بدن جذب شود. اما نفیس نخ از فناوری استفاده می‌کند که عاری از این مشکلات است.