تعیین قابلیت‌های غشاهای نانویی با دستگاه اندازه‌گیری عملکرد غشا

شرکت توسعه حسگرسازان آسیا دستگاه اندازه‌گیری عملکرد غشا را تولید و به بازار عرضه کرده است. دستگاه اندازه‌گیری عملکرد غشاها (MGSPS) می‌تواند نقش مهمی در حوزه فناوری نانو ایفا کند به طوری که با کمک این دستگاه می‌توان قابلیت غشاهای توسعه یافته به کمک فناوری نانو را ارزیابی کرد.

تشخیص حفرات و شکاف‌های بزرگ در ساختار غشای میکرو حفره، امکان انجام جداسازی غشایی در دماها و فشارهای مختلف، امکان جداسازی غشایی و Permporometry و اندازه‌گیری توزیع حفرات سطح غشا از جمله قابلیت‌های این دستگاه است.

امروزه صنعت غشایی از جمله صنایع در حال رشد و جدید در زمینه جداسازی گازی است. جداسازی گازی در بخش‌های مختلف صنعت نفت، پتروشیمی و صنایع گاز استفاده می‌‌شود. بنابراین توسعه روش‌هایی برای ارزیابی غشاهای تولید شده می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این دستگاه‌ها باید با انواع دستگاه‌های آنالیز گازی نظیر کروماتوگرافی گازی تطبیق‌پذیری داشته باشد.

مکانیزم کلی این دستگاه‌ها ساده و در عین حال بسیار کاربردی است. در این دستگاه‌ها معمولا امکان اختلاط گازها با MFCها وجود دارد. در ابتدا غشای مورد نظر در دستگاه قرارگرفته، سپس درصد معینی از گازها مخلوط شده و با دبی و فشار معین به سمت غشا هدایت می‌شود. بخشی از مخلوط گازی از غشا عبور کرده و بخشی دیگر عبور نمی‌کند؛ این دو جریان خروجی به ترتیب Permeate و Retentate نامیده می‌شود. جریان گازهای خروجی دستگاه وارد یک دستگاه آنالیز ثانویه شده تا ترکیب درصد گازهای خروجی تعیین شود. دستگاه آنالیز ثانویه می‌تواند کروماتوگرافی گازی یا دستگاه آنالیز دیگری باشد. با مشخص شدن درصد گاز خوراک و درصد گازهای خروجی توان غشا در جداسازی گاز تعیین می‌شود.

این دستگاه‌ها از قابلیت Permporometry نیز برخوردارند. در این حالت با تلفیق دو جریان گاز بی اثر، که یکی از یک اشباع کننده عبور می‌کند، درصد مشخصی از حلال تا حدود ۲ درصد (معادل مقادیر حفرات زیر ۲ نانومتر) از غشا عبور می‌کند. برای تغییر فشار جزیی حلال و افزایش آن (معادل مقادیر حفرات بزرگتر) کافی است نسبت این دو جریان را تغییر داد. سرعت جریان Permeate با فشار جزیی حلال تغییر کرده و با استفاده از معادله کلوین توزیع اندازه حفره‌های لایه سطحی غشا به دست می‌آید.

شرکت حسگرسازان آسیا یک شرکت تحقیقاتی- صنعتی بوده که با همت سه نفر از اساتید دانشگاه تهران و در راستای تحقیقات علمی – دانشگاهی شکل گرفته است. این شرکت در سال ۱۳۸۰ به ثبت رسیده و در پارک علم و فناوری پردیس مستقر شده است. در این شرکت با همکاری تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، برخی نتایج تحقیقات علمی- دانشگاهی به مرحله تولید رسیده است که از آن جمله می‌توان به ساخت حسگرهای گازهای سمی،  حسگرهای اکسیژن، دستگاه‌های آنالیز آزمایشگاهی و لایه‌نشانی اشاره نمود.