کاهش عفونت‌های بیمارستانی با لباس یک‌بار مصرف آنتی‌باکتریال

شرکت زانیار بینش نوآور برای کاهش عفونت‌های بیمارستانی، لباس غیر استریل یکبار مصرف حاوی نانوذرات نقره با خاصیت آنتی‌باکتریال تولید و به بازار عرضه می‌کند.

عفونت بیمارستانی مسئله بسیار مهمی است که همیشه مورد توجه افرادی که مسئولیت مراقبت از بیماران را بر عهده دارند، بوده است. با افزایش پیچیدگی مراقبت‌های پزشکی، حساسیت به عفونت‌ها نیز بیشتر شده و در نتیجه رعایت اصولی ویژه جهت کنترل عفونت‌ها و همچنین تحقیق و بررسی علل آن بیش از پیش احساس می‌شود.

عفونت بیمارستانی، عفونتی است که افراد بستری در مدت زمانی که در بیمارستان اقامت دارند به آن مبتلا می‌شوند و علائم آن ممکن است در طول مدت بستری و یا بعد از مرخص شدن بروز کند.

یکی از روش‌های مقابله با عفونت‌های بیمارستانی استفاده از مواد آنتی‌باکتریال در محیط بیمارستان است. از این رو شرکت زانیار بینش نوآور که از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری همدان است، با استفاده از نانوذرات نقره اقدام به تولید محصولاتی در این زمینه کرده است.

محمدمسعود ملکی، مدیرعامل شرکت زانیار بینش نوآور در خصوص این لباس‌های ضدمیکروب می گوید: «این البسه ضدمیکروبی باعث کاهش عفونت‌های بیمارستانی می‌شود. آمارهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این است که حتی در کشورهای توسعه یافته عفونت‌های بیمارستانی معضل بزرگی است و سالانه مبالغ هنگفتی را صرف دفع این عفونت‌ها می‌شود.»

وی می‌افزاید: «عفونت بیمارستانی به بیماری‌هایی گفته می‌شود که اشخاص در زمان حضور در بیمارستان به آن مبتلا می‌شوند. بیشترین آمار این عفونت‌ها نیز به عفونت‌های پوستی مربوط می‌شود. بنابراین نیاز به البسه آنتی‌باکتریالی است تا مانع از بروز این عفونت‌ها شود. این البسه در شرکت زانیار بینش نوآور به وسیله نانومواد ساخته می‌شود. پارچه این لباس‌ها با البسه رایج بیمارستانی متفاوت است و خاصیت تنفس‌پذیری بیشتری دارد.»